لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

وزیر نفت ایران: از تحریم بنزین استقبال می‌کنیم


غلامحسین نوذری، وزیر نفت
غلامحسین نوذری، وزیر نفت
وزیر نفت جمهوری اسلامی روز دوشنبه ضمن استقبال از تحریم نفت ایران توسط کشورهای غربی گفت که «توانایی داریم در ۴۸ ساعت بنزین مورد نیاز کشور را تأمین کنیم».

کنگره ایالات متحده در حال بررسی لایحه‌ای است که بر اساس آن کمپانی‌هایی که اقدام به فروش، حمل یا بیمه بنزین وارداتی به ایران کنند مورد تحریم این کشور قرار خواهند گرفت.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، با تکیه بر این طرح، در صورت تصویب، این قدرت را خواهد داشت که صادرکنندگان بنزین به ایران را مجازات کند. از جمله مجازات‌ها یکی هم ممنوعیت کار در ایالات متحده برای کمپانی‌های صادرات بنزین خواهد بود.

غلامحسین نوذری، وزیر نفت، که در یازدهمین همایش مدیران ارشد صنعت نفت شرکت کرده بود با اشاره به این که «ما از تحریم بنزین استقبال می‌کنیم»، از «اجرایی شدن هفت پالایشگاه نفتی» در ایران خبر داد.

آقای نوذری گفت: «اساس طراحی هفت پالایشگاه این است که از خام‌فروشی جلوگیری کنیم.»

وزیر نفت جمهوری اسلامی می‌گوید با اجرای پروژه کارت هوشمند سوخت در ایران متوسط مصرف روزانه بنزین در کشور به حدود ۶۴ میلیون لیتر رسیده است، در حالی که «اگر این پروژه اجرا نمی‌شد، قطعاً امروز مصرف بنزین به ۹۰ میلیون لیتر می‌رسید».

ایران با آن که چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان است، در میان کشورهای عضو سازمان اوپک مقام دوم را دارد و حدوداً پنج درصد عرضه جهانی نفت را در اختیار دارد، برای ۴۰ درصد مصرف داخلی بنزین خود وابسته به واردات است. بخش اعظم این واردات از طریق پنج کمپانی اروپایی و یک کمپانی هندی تأمین می‌شود.

غلامحسین نوذری همچنین گفت که به‌رغم تحریم‌های آمریکا و متحدانش که کمپانی‌های خارجی را از سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ایران منع کرده‌اند، سرمایه‌گذاری در این بخش ادامه پیدا کرده است.

هفته‌نامه اکونومیست در جدیدترین شماره خود اشاره کرده است که دولت نهم از فروش نفت ایران ۳۰۰ میلیارد دلار درآمد داشته است.
آقای نوذری گفت: «در مجموع ۶۶ میلیارد دلار در پروژه‌های صنعت نفت سرمایه‌گذاری شده که ۴۸ میلیارد دلار آن از منابع داخلی و باقی جذب سرمایه‌گذاری بوده است.»

او به این نیز اشاره کرد که در سه سال و اندی فعالیت دولت نهم در مجموع بیش از ۷۰ میلیارد دلار «در بخش‌های مختلف قرارداد امضا شده است».

هفته‌نامه اکونومیست در جدیدترین شماره خود اشاره کرده است که دولت نهم از فروش نفت ایران ۳۰۰ میلیارد دلار درآمد داشته است.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا همواره اعلام کرده‌اند که ایران برای اطمینان دادن به جامعه جهانی و بازگشت به سر میز مذاکره باید برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را به حال تعلیق درآورد. ایران این پیش‌شرط را برای آغاز گفت‌وگوها در مورد برنامه اتمی خود رد کرده است.
XS
SM
MD
LG