لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۱

لاوروف: تحريم‌های يک‌جانبه به حل بحران اتمی ايران کمک نمی‌کند


سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، در جريان ديدار از واشينگتن بار ديگر مخالفت مسکو با تحريم های یکجانبه و خارج از قطعنامه های شورای امنيت عليه ايران را تکرار کرد.

آقای لاوروف که روز پنجشنبه پس از ديدار با هيلاری کلينتون، همتای آمريکايی خود صحبت می کرد، گفت: «آمريکا و اتحاديه اروپا علاوه بر تحريم های شورای امنيت سازمان ملل متحد، تحريم های يکجانبه ای را عليه ايران اعمال کرده اند.»

وی افزود: «ما فکر می کنيم اين اقدامات به حل مسئله ای مشترک کمکی نخواهد کرد. ما به همراهان خود (کشورهای گروه ۱+۵) گفته ايم که تحريم های يکجانبه بخشی از تلاش های مشترکمان نباشد.»

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون سه قطعنامه تحريمی عليه ايران تصويب کرده است. شورای امنيت طی این قطعنامه ها از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با نادیده گرفتن اين در خواست ها برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.

آقای لاورف همچنين گفت: «اکنون فکر می کنم که شرايط برای گفت و گوی واقعی (با ايران) بر مبنای پيشنهادهای موجود بر سر ميز مذاکره در حال شکل گيری است.»

وزير امور خارجه روسيه افزود: «من هرگز نگفته ام که ما مخالف فشار بر ايران هستيم. من گفته ام که ما دليلی برای تحريم های سخت عليه ايران نمی بينيم.»

روسيه با جمهوری اسلامی ایران روابط نزديک اقتصادی دارد و در حال تکميل تنها نيروگاه هسته ای ايران در بوشهر است.


در همین حال، هیلاری کلینتون گفت اگر ایران به پیشنهاد قدرت جهانی برای توقف برنامه غنی سازی اورانیوم پاسخ مثبت ندهد، واشیگتن تلاش خواهد کرد تا مقدمات تشدید تحریم های علیه فراهم شود.

کشورهای اروپايی و آمريکا نگرانند که ايران در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد دستيابی به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح اتمی باشد.

ايران در واکنش می گويد که برنامه هسته ای اين کشور برای تامين انرژی مورد نياز اين کشور طراحی شده است و ماهيت اين برنامه کاملا صلح آميز است.

در همین زمینه، کميته روابط خارجی سنای آمريکا، پس از بررسی و تحقيق پيرامون برآوردها از برنامه هسته‌ای ايران، روز چهارشنبه در گزارشی به دولت اين کشور توصيه کرد که سخت‌گيری بر ايران را همچنان در دستور کار سياست خارجی خود داشته باشد.

در گزارش کميته روابط خارجی سنای آمريکا اعلام شده است که برخی تحليلگران در سازمان‌های اطلاعاتی خارجی بر اين عقيده‌اند که دستگاه‌های اطلاعاتی آمريکا ميزان پيشرفت ايران در طراحی کلاهک هسته‌ای را کمتر از ميزان واقعی آن برآورد کرده‌اند.

در اين گزارش، منابع مورد اشاره مشخص نشده و تنها از آنها با عنوان «تحليل‌گران اطلاعاتی و متخصصان هسته‌ای کشورهای خارجی» ياد می‌شود. با اين همه در جايی از اين گزارش قيد شده است که برخی تحقيقات انجام شده در اسرائيل، به طور علنی برآورد آمريکا از توان هسته‌ای ايران را نقد کرده و آن را خطا می‌دانند.

پيشتر در بررسی منتشر شده توسط دستگاه‌های اطلاعاتی آمده بود که تهران فعاليت‌های مرتبط با فناوری تسليحاتی هسته‌ای خود را در ۱۳۸۲ متوقف کرده است.


تاکيد بر ادامه مذاکرات کنترل تسليحات

در همين حال، هيلاری کلينتون و سرگئی لاوروف روز پنجشنبه تاکيد کردند که اختلاف نظر بر سر گرجستان مانع از مذاکرات کنترل تسليحات نخواهد شد.

در جريان نخستين ديدار سرگئی لاوروف از واشينگتن از زمان روی کار آمدن دولت باراک اوباما، تحليلگران ابراز خوش بينی می کنند تا پس از اختلافات میان دو کشور در سال های اخير، روابط میان طرفین بهبود يابد.

سرگئی لاوروف که قرار است روز پنجشنبه با باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا ديدار کند، گفت: کاهش زرادخانه های هسته ای برای آمريکا و روسيه بسيار مهم است.

ایجاد سپر دفاع موشکی در اروپا یکی از موارد اختلاف نظر مسکو و واشینگتن است. در حالی که آمريکا اعلام کرده است در حال ارزيابی مجدد برنامه سپر دفاع موشکی در اروپا است، اختلاف نظر دو کشور بر سر اين برنامه هنوز حل نشده است.

آقای لاورف در این زمینه گفت: دو طرف به مذاکرات خود بر سر پيشنهاد روسيه برای همکاری و توافق درباره طرح دفاع موشکی ادامه می دهند.

آمريکا در نظر دارد برای مقابله با آنچه که تهديد موشکی کشورهايی مانند کره شمالی و ايران خوانده است در چارچوب استقرار سپر دفاع موشکی در اروپا، يک رادار در جمهوری چک و ده سامانه ضد موشک را در لهستان مستقر کند.

اين در حالی است که روسيه به شدت به طرح سپر دفاع موشکی معترض است و آن را طرحی عليه امنيت خود می‌داند.

روسيه همچنين تهديد کرده بود که اگر آمريکا از اين طرح دست نکشد، موشک‌های «اسکندر» خود را در کالينينگراد، واقع در مرزهای غربی آن کشور، مستقر خواهد کرد
XS
SM
MD
LG