لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۹

پرز: رهبران ايران در مسير اشتباه تاريخ ايستاده اند


شیمون پرز
شیمون پرز
شیمون پرز، دوشنبه، در سخنرانی اش در آمریکا گفت:«ايران در مسير دستيابی به سلاح هسته ای و گسترش برنامه های موشک های دورپرواز گام برمی دارد و می خواهد که خاورميانه تحت تسلط افراط گرائی ايرانی باشد.»

شيمون پرز، که در کنفرانس ايپاک، کميته روابط عمومی آمريکا و اسرائيل، در آمریکا سخنرانی می کرد، گفت: « در ديدار با اوباما «پيام قوی خود را دراين مورد که اسرائيل درپی تحقق صلح و تحکيم دوستی با آمريکاست، بيان می کنم.»

رئيس جمهوری اسرائيل، که به ايالات متحده سفرکرده، سه شنبه در ديدار با باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا و هيلاری کلينتون وزيرخارجه اين کشور، درباره صلح خاورميانه و برنامه های هسته ای ايران گفت و گو می کند.

اسرائیل، آمریکا و اتحادیه اروپا تهران را متهم می کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد. تهران همواره این اتهامات را رد کرده و قصد برنامه هسته ای خود را صلح آمیز می خواند.

رئيس جمهوری اسرائيل گفت: «رهبران ايران در مسير اشتباه تاريخ ايستاده اند.»

رئيس جمهوری اسرائيل افزود که «عوامل ايران، آمريکائی ها، اروپائی ها، اعراب و مردمان ديگر را نيز تهديد می کند.»

شيمون پرز ايران را به حمايت از حزب الله و حماس متهم کرد و گفت: «ايران با اين پشتيبانی از تروريست ها، می خواهد قيم کل منطقه باشد، و اين دستورکار ايران، کشورهای عربی و حکومت های سنی را نگران می کند.»

آقای پرز گفت: «اسرائيل ارتش توانمندی با تکنولوژی پيشرفته دارد که هرگاه که لازم باشد، از موجوديت اسرائيل دفاع خواهد کرد.»

رئیس جمهوری اسرائیل اخیرا گفته بود که راه کارهای دیگری به غیر از حمله نظامی برای مقابله با برنامه هسته ای ایران وجود دارد.

در همین حال بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، نيز در سخنرانی اش که شامگاه دوشنبه از طريق کنفرانس ويدئوئی برای نشست هفت هزار نفره ايپاک در واشینگتن پخش شد، گفت «من و اوباما تاريخ را عوض خواهيم کرد.»

نتانياهوگفت آماده است با محمود عباس رهبرتشکيلات فلسطينی مذاکرات بدون قيد و شرط را از سرگيرد، و خواهان انجام هرچه زودتراين تماس ها شد.

اما نتانياهو به پذيرش استقلال فلسطين اشاره صريحی نکرد. محمود عباس يکشنبه گفته بود از سرگيری گفت و گوهای سياسی با اسرائيل بدون آنکه اسرائيل راهکار «دوملت، دو دولت» برای استقلال فلسطين را بپذيرد، امکان پذير نيست.
XS
SM
MD
LG