لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۵

آمریکا از «پیشرفت‌ محسوس» در مذاکرات درباره تشدید تحریم‌ها علیه ایران خبر داد


ویلیام برنز، معاون سیاسی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا
ویلیام برنز، معاون سیاسی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا
به فاصله کوتاهی پس از انتشار گزارش‌هایی در باره مشارکت جمهوری خلق چین در مذاکرات بر سر تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، یک مقام عالی‌رتبه وزارت امور خارجه آمریکا از «پیشرفت محسوس» در این گفت‌ و گوها خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز ویلیام برنز، معاون سیاسی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا روز جمعه در سخنانی با اشاره به اختلاف نظرها در باره تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در ماه‌های گذشته اظهار داشت: « در آن زمان رسیدن به دیدگاهی مشترک میان اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل (بر سر این مساله) بسیار دشوار بود.»

وی که در جمع خبرنگاران در کیپ‌تاون سخن می‌گفت، با اشاره به تغییر موضع کشورهایی مانند روسیه و چین در باره تشدید تحریم‌ها علیه ایران افزود: « موضع‌گیری‌های اخیر روسیه و حتی چین هم نشان می‌دهد که ما پیشرفت‌های محسوسی را شاهد هستیم.»

در حالی که چین در ماه‌های گذشته با تشدید تحریم‌ها علیه ایران مخالفت می‌کرد، به دنبال دیدار رییس جمهور این کشور با باراک اوباما در حاشیه کنفرانس امنیت هسته‌ای در واشنگتن، پکن اعلام کرد، در گفت و گوها بر سر تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی شرکت خواهد کرد.

به دنبال اعلام موضع جدید چین کشورهای عضو دایم شورای امنیت و آلمان تاکنون در چند دور مذاکره درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ جدید تحریمی علیه ایران شرکت کرده‌اند که گفته می‌شود، به ویژه سپاه پاسداران و بخش بانک و بیمه جمهوری اسلامی را هدف قرار داده است.

در این میان روز پنج‌شنبه نیز جو بايدن، معاون رييس جمهور آمريکا گفته بود، جمهوری خلق چين با تحريم‌های تازه عليه ايران موافقت خواهد کرد.

چين، که روابط تجاری گسترده‌ای با جمهوری اسلامی دارد و از حق وتو در شورای امنیت نیز برخوردار است، تاکنون مهم‌ترين مانع برای تصويب دور چهارم تحريم‌ها عليه ايران محسوب می‌شد.

روسیه به عنوان دیگر عضو دایم شورای امنیت که روابط نزدیکی با ایران دارد، پیشتر احتمال تشدید تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران را منتفی ندانسته بود.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب سه قطعنامه، تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده و از این کشور خواسته است، فعاليت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانيوم را که قابلیت کاربرد در ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نیز دارد، متوقف سازد.

ايران با سرپيچی از اين خواسته جامعه جهانی برنامه غنی سازی اورانيوم خود را توسعه داده که این امر بالا گرفتن تنش بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی را در پی داشته است.

ایالات متحده و سایر کشورهای غربی ايران را متهم می‌کنند، در پوشش برنامه هسته‌ای خود در پی ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای یا دستیابی به توان لازم برای ساخت این جنگ‌افزارهای است، اتهامی که تهران آن را انکار می‌کند.
XS
SM
MD
LG