لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

مذاکرات گروه ۵+۱ درباره تشدید تحریم‌ها علیه ایران، «بسیار سازنده»


سرگئی ریاکوف، معاون وزیر خارجه روسیه مذاکرات روز چهارشنبه نیویورک را در باره تشدید تحریم ها علیه ایران «بسیار سازنده» خوانده است.
سرگئی ریاکوف، معاون وزیر خارجه روسیه مذاکرات روز چهارشنبه نیویورک را در باره تشدید تحریم ها علیه ایران «بسیار سازنده» خوانده است.
در حالی که نمایندگان پنج کشور دائم عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان روز چهارشنبه درباره تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران در مقر سازمان ملل به رایزنی پرداختند، چین و روسیه این مذاکرات را «بسیار سازنده» توصیف کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نمایندگان ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان روز چهارشنبه در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک با نمایندگان چین و روسیه بر سر پیش‌نویس قطعنامه‌ تازه‌ای به منظور تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی مذاکره کردند.

جمهوری خلق چین که روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی دارد، پس از هفته‌ها مخالفت با تلاش‌ها به منظور تشدید تحریم‌ها علیه ایران سرانجام پذیرفته است که در مذاکرات کشورهای عضو گروه ۵+۱ بر سر پیش‌نویس قطعنامه جدید تحریمی علیه ایران مشارکت کند.

پیشتر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در حاشیه کنفرانس امنیت هسته‌ای در واشینگتن با هو جین‌تائو، همتای چینی خود، دیدار کرده و خواستار مشارکت چین در صدور قطعنامه تازه‌ای برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران شده بود.

همچنین هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز دوشنبه شب در واشینگتن با نمایندگان پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان در تشدید تحریم‌ها علیه ایران از سوی شورای امنیت مذاکره کرده بود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی وضع کرده و از ایران خواسته است به فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود که قابلیت کاربرد در ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نیز دارد پایان دهد.

ایران با سرپیچی کردن از خواسته‌های شورای امنیت سازمان ملل به توسعه برنامه هسته‌ای و به‌ویژه برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود ادامه داده است.

کشورهای غربی و به‌ویژه ایالات متحده آمریکا جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که در پوشش یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی در صدد ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است، در حالی که ایران برنامه اتمی خود را صلح‌آمیز می‌داند.

در این میان کشورهای عضو گروه ۵+۱ در حالی روز چهارشنبه درباره پیش‌نویس قطعنامه تازه‌ای به منظور تشدید تحریم‌ها علیه ایران مذاکره‌ کرده‌اند که ایالات متحده پیش‌نویس اولیه ارائه شده خود را برای تامین نظر روسیه و چین که همچنان مخالف اعمال «تحریم‌های فلج‌کننده» علیه ایران هستند تعدیل کرده است.

با این حال در پیش‌نویس کنونی اعمال محدویت‌هایی علیه بخش بانکی ایران و به‌ویژه بانک مرکزی این کشور و نیز صنعت بیمه جمهوری اسلامی در نظر گرفته شده است. همچنین ممنوعیت کامل فروش جنگ‌افزار به ایران، محدودیت‌های بیشتر برای بخش حمل و نقل و افزایش فشار بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دیگر بخش‌های پیش‌بینی شده برای دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران به شمار می‌آید.

هر چند در پیش‌نویس قطعنامه جدید تحریمی علیه ایران سرمایه‌گذاری‌های تازه در بخش انرژی ایران ممنوع شده، اما هیچ محدودیتی برای انجام معاملات نفت و گاز با ایران در نظر نگرفته شده است.

به نظر می‌رسد با توجه به این که جمهوری اسلامی ایران از عمده‌ترین تامین‌کنندگان نفت چین به شمار می‌رود، ایجاد محدودیت برای خرید نفت و گاز از ایران مخالفت احتمالی چین را در پی داشت که دارای حق وتو در شورای امنیت است.

همچنین به گفته دیپلمات‌های غربی، روسیه نیز که قراردادهای متعددی را برای فروش جنگ‌افزار به ایران امضا کرده است، از تحریم فروش اسلحه به جمهوری اسلامی ابراز ناخرسندی کرده و اعلام کرده است این کشور ترجیح می‌دهد تحریم‌های تازه برنامه هسته‌ای و موشکی ایران را هدف قرار دهد، نه بخش‌هایی را که ارتباطی با این برنامه‌ها ندارند.

با این همه نمایندگان چین و روسیه پس از پایان مذاکرات سه‌ساعته روز چهارشنبه درباره تشدید تحریم‌ها علیه ایران این مذاکرات را «بسیار سازنده» خوانده و اعلام کردند دور بعدی این گفت‌وگوها به زودی برگزار می‌شود.
XS
SM
MD
LG