لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

کوشنر: پاسخ ایران به پیشنهاد وین منفی است


برنارد کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه
برنارد کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه
وزیر امور خارجه فرانسه می‌گوید، پاسخ ایران به پیشنهاد ارسال اورانیوم غنی‌شده این کشور به روسیه و فرانسه برای تبدیل آن به سوخت رآکتور تهران منفی است و پیشنهاد متقابل ایران نیز برای کشورهای غربی قابل پذیرش نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، برنار کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه روز یکشنبه در گفت‌وگو با روزنامه اسرائیلی يديعوت آخرونوت با اشاره به پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در باره ارسال اورانیوم غنی شده این کشور به روسیه و فرانسه گفته است، به نظر می‌رسد، ایران در صدد رد این پیشنهاد است.

قدرت‌های بزرگ و در رأس آنها آمریکا در چارچوب پیش‌نویس توافق‌نامه وین از ایران خواسته بودند، حدود ۷۵ درصد از ذخیره اورانیوم خود را که غنای پایینی دارد تا آخر سال میلادی به روسیه و فرانسه تحویل دهد، و در ازای آن مقدار کمتری اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تهران تحویل بگیرد.

جمهوری اسلامی ایران در پاسخ اولیه خود به این پیشنهاد خواستار دریافت سوخت مورد نیاز رآکتور تهران پیش از انتقال ذخیره اورانیوم خود به روسیه شده بود که این درخواست با مخالفت کشورهای غربی و به‌ویژه آمریکا روبه‌رو شده است.

کشورهای غربی امیدوار بودند، از طریق خروج بخش عمده اورانیوم غنی‌شده ایران از این کشور، خطر ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای توسط ایران با استفاده از اورانیوم غنی شده را مهار کنند.

این در حالی است که ایران می‌گوید، برنامه اتمی‌اش صرفاً ماهیت صلح‌آمیز دارد و غنی‌سازی اروانیوم را با هدف تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های هسته‌ای دنبال می‌کند. تأمین سوخت مورد نیاز تنها نیروگاه هسته‌ای در حال ساخت ایران بر عهده روسیه است.

در این میان وزیر امور خارجه فرانسه در پاسخ به این پرسش که آیا پاسخ نهایی ایران به پیشنهاد کشورهای غربی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راه است، گفته است: «شما می‌توانید هر عبارتی را به کار ببرید، اما واقعیت آن است که ایران پاسخ خود را به این پیشنهاد داده است و این پاسخ منفی است. این خیلی خیلی خیلی شرم‌آور است».

برنارد کوشنر که به اسرائیل سفر کرده بود، افزود: «ما خواستار دریافت بخش عمده‌ای از اورانیوم کمتر غنی‌شده (ایران) بودیم، برای اینکه نمی‌خواهیم، در حالی که مشغول غنی‌سازی اورانیوم برای ایرانی‌ها هستیم، آنها به غنی‌سازی اورانیوم که روزی ممکن است برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای به کار رود، ادامه دهند».

وزیر امور خارجه فرانسه همچنین با بیان این که تاکنون هیچ یک از مذاکرات میان ایران و کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک موفقیت‌آمیز نبوده است، اظهار داشت: «ما در حال انتظار به سر می‌بریم و این خوب نیست و خیلی خطرناک است».

هر چند ایران تلاش برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را انکار می‌کند، اما مخفی‌نگاه داشتن پروژه‌های هسته‌ای این کشور و نیز سخنان ضد اسرائیلی رهبرانش به حساسیت‌ها در مورد برنامه اتمی جمهوری اسلامی دامن زده است.

اسرائیل که تنها کشور دارای جنگ‌افزارهای هسته‌ای در خاورمیانه به شمار می‌آید، حمله نظامی بازدارنده علیه تأسیسات اتمی ایران را منتفی ندانسته است.

با این حال وزیر امور خارحه فرانسه با هشدار نسبت به پیامدهای چنین حمله‌ای گفته است: «من نمی‌خواهم چنین چیزی اتفاق بیافتد. این یک خطر بزرگ است و از این رو باید گفت‌وگو و تلاش برای استقرار صلح هر چه زودتر آغاز شود».
XS
SM
MD
LG