لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۰

امضاى تفاهم‌نامه واگذارى پنچ فاز جدید پارس جنوبى به سپاه


در ادامه واگذارى پروژه‌هاى عمده نفت و گاز به سپاه پاسداران پنج فاز دیگر از میدان گازى پارس جنوبى به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار شده و همزمان رییس مجلس شوراى اسلامى از سپاه خواسته است، مانع رقابت در اقتصاد کشور نشود.

به گزارش خبرگزارى مهر ، على وکیلى، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس روز جمعه از امضاى تفاهم نامه قرارداد واگذارى فازهاى ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبى به قرارگاه خاتم‌الانبیا و نیز واگذارى قرارداد فازهاى ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبى به کنسرسیومى متشکل از قرارگاه خاتم الانبیا سپاه و چند شرکت داخلى خبر داده است.

وى در این باره گفته است: «در حال حاضر تفاهم نامه توسعه این سه فاز پارس جنوبى با خاتم الانبیا امضا شده و زمین براى آغاز عملیات اجرایى نیز تحویل این مجموعه شده است».

على وکیلى همچنین در باره اعضاى کنسرسیومى که قرار است فازهاى ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبى را در اختیار گیرد نیز اظهار داشته است: «به نظر مى رسد قرارگاه سازندگى سازندگى خاتم الانبیا، صدرا، شرکت ملى حفارى و شرکت مهندسى و ساخت تاسیسات دریایى اعضاى این کنسرسیوم را تشکیل خواهند داد».

بر اساس گزارش‌هایى که پیشتر توسط خبرگزارى‌هاى ایران منتشر شده بود، ارزش قرارداد توسعه فازهاى جدید پارس جنوبى که به سپاه پاسداران واگذار شده است، بیش از ۱۰ میلیارد دلار است و وزارت نفت با «موافقت نمایندگان ویژه رئیس جمهور در امور نفت از روش ترک تشریفات مناقصه» براى واگذارى این قرارداد استفاده کرده است.

به این ترتیب بدون آن که در این زمینه مناقصه‌اى انجام شود، قرارگاه سازندگى خاتم‌النبیاء وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامى اجراى قراردادى چند میلیارد دلارى را برعهده گرفته است.

واگذارى فازهاى جدید پارس جنوبى به سپاه در حالى است که قرارگاه خاتم‌الانبیاء در اجراى فازهاى ۱۵ و ۱۶ با مشکل مواجه شده و نزدیک به شش هزار کارگر شاغل در این فازها بیکار شده‌اند.

به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهورى و پس از آن که سپاه پاسداران نقش عمده‌اى در سرکوب خونین اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهورى ایفا کرد، روند واگذارى قراردادهاى سود‌آور اقتصادى به ویژه در حوزه نفت و گاز به سپاه شدت بیشترى گرفته است، که این امر انتقادهاى فراوانى را در پى داشته است.

در همین راستا على لاریجانى، رییس مجلس شوراى اسلامى نیز که پیشتر از سپاه پاسداران خواسته بود، وارد رقابت با بخش خصوصى نشود، روز شنبه در یک کنفرانس خبرى در تهران به تکرار موضع خود در این باره پرداخته است.

وى در پاسخ به سوالى در باره واگذارى قرارداد نفتى ده میلیادر دلارى به سپاه گفته است‌: «این درست نیست که آنها طورى عمل کنند که مجالى به بخش خصوصى ندهند. من یک بار به فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء گفتم که شما نباید رقیب بخش خصوصى باشید و قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه نباید مانع رقابت اقتصادى در کشور باشد، همانند بنگاه‌هاى بزرگ دولتى».

لاریجانى در عین حال به دفاع از فعالیت اقتصادى سپاه پرداخته و این کار را به نفع اقتصاد کشور خوانده و اظهار داشته است: «برخى کارهاى خدماتى بزرگ احتیاج به روحیه جهادى دارد که سپاه این کارها را انجام مى‌دهد».

رییس مجلس شوراى اسلامى با بیان این که بخش خدماتى و پشتیبانى سپاه کارهاى اقتصادى را انجام مى‌دهد، افزوده است: «بخش پشتیبانى سپاه در زمان صلح معطل مى‌ماند، ضمن اینکه در همه جاى دنیا از نیروهاى معطل مانده استفاده مى‌کنند، در کشور ما هم همین طور است».
XS
SM
MD
LG