لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۴

شش سال زندان براى مصطفى تاج‌زاده، محسن میردامادى و داود سلیمانى


مصطفى تاج‌زاده
مصطفى تاج‌زاده
دادگاه انقلاب مصطفى تاج‌زاده، محسن میردامادى و داود سلیمانى، سه تن از اعضاى برجسته سازمان مجاهدین انقلاب اسلامى و جبهه مشارکت را به شش سال زندان و ۱۰ سال محرومیت از فعالیت در احزاب و مطبوعات محکوم کرده است.

به گزارش خبرگزارى ایسنا، بر اساس راى صادره از سوى شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامى تهران، مصطفى تاج زاده، محسن میردامادى و داود سلیمانى هر کدام به اتهام «اجتماع و تبانى علیه امنیت ملى و فعالیت تبلیغى علیه نظام» به شش سال حبس تعزیرى و ۱۰ سال محرومیت از فعالیت‌هاى سیاسى و مطبوعاتى محکوم شده‌اند.

بر اساس این گزارش این سه شخصیت اصلاح‌طلب با استناد به مواد ۶۱۰ و ۵۰۰ قانون ‏مجازات اسلامى به مجازات زندان و با استناد به ماده ۱۹ این قانون به محرومیت از فعالیت در احزاب و مطبوعات محکوم شده‌اند.

بلافاصله پس از انتخابات ۲۲ خرداد ماه ۱۳۸۸، شمار زیادى از اعضاى بلندپایه دو حزب عمده اصلاح طلب ایران شامل جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامى دستگیر شدند.این دو حزب در انتخابات ریاست جمهورى از میرحسین موسوى حمایت کرده بودند.

در اوج اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران، دستگاه قضایى جمهورى شمار زیادى از بازداشت‌شدگان و به ویژه شخصیت‌هاى برجسته اصلاح‌طلب را از سلول‌هاى انفرادى به دادگاه آورده و آنها را به محاکمه کشید.

در این میان مصطفى تاج‌زاده که یکى از اعضاى برجسته سازمان مجاهدین انقلاب اسلامى و حزب مشارکت به شمار مى‌آید، و نیز محسن میردامادى، دبیر کل حزب مشارکت در تعطیلات نوروزى پس از تحمل ۹ ماه زندان به طور موقت آزاد شدند.

آقاى تاج‌زاده مدت زیادى از دوران بازداشت خود را در انفرداى و بندهاى متعلق به سپاه پاسداران گذرانده، و آن گونه که اعضاى خانواده وى خبر داده‌اند، براى انجام مصاحبه‌هاى تلویزیونى و اعتراف علیه اصلاح‌طلبان و نقد عملکرد سیاسى خود تحت فشار بوده، اما در نهایت تن به اعترافات اجبارى و شرکت در برنامه‌هاى تلویزیونى نداده است.

مصطفى تاج‌زاده، معاون سیاسى وزارت کشور دولت محمد خاتمى، که در نخستین روزهاى پس از انتخابات خرداد ماه بازداشت شده بود، در دو جلسه برگزار شده دادگاه، به منظور نشان دادن اعتراض خود به روند دادرسى و وقایع پس از انتخابات، دفاعى از خود نکرد و از وکلاى خود هم خواسته بود، از او دفاع نکنند.

وى روز دوشنبه ۱۹ بهمن خطاب به قاضى شعبه ۱۵ دادسراى عمومى و انقلاب تهران گفته بود، نیازى به برگزارى دادگاه‌هاى مکرر نیست و قاضى مى تواند حکم خود را صادر کند.

محسن میردامادى، دبیرکل حزب اصلاح‌طلب جبهه مشارکت نیز بلافاصله پس از انتخابات بازداشت شده و در دادگاه بازداشت‌شدگان پس از انتخابات که به صورت جمعى برگزار شد به «اقدام علیه امنیت ملى و فعالیت تبلیغى علیه نظام» متهم شده بود.

داود سلیمانى، یکى دیگر از اعضاى شوراى مرکزى جبهه مشارکت نیز در ۳۰ خرداد سال گذشته و به فاصله یک هفته پس از انتخابات بازداشت شده بود.

وى همچنین نماینده مجلس ششم و معاون دانشجویى دانشگاه تهران در دوره محمد خاتمی بود که بنا بر گزارش‌های منتشر شده،‌نقش مهمى در افشاى پشت پرده حمله لباس‌شخصى‌ها به کوى دانشگاه در سال ۱۳۷۸ ایفا کرده بود.

روز یکشنبه همچنین شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تهران، محکومیت سهیل محمدى، از دانشجویان بازداشت‌شده در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات را از چهار سال زندان به سه سال حبس تعزیرى کاهش داده است.
XS
SM
MD
LG