لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

حکم سعید لیلاز قطعی شد: ۶ سال حبس


وکیل مدافع سعید لیلاز، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر اقتصادی، روز چهارشنبه خبر داد که حکم موکلش در دادگاه تجدیدنظر از ۹ سال به شش سال حبس قطعی کاهش پیدا کرده است.

آقای لیلاز از جمله افرادی بود که بلافاصله پس از آغاز اعتراضات مردم ایران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و سیاست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد بازداشت و زندانی شدند.

سعید لیلاز که استاد دانشگاه شهید بهشتی نیز بود در دادگاه بدوی پس از انتخابات به اتهاماتی چون «تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبر جمهوری اسلامی، و اخلال در نظم عمومی» جمعا به ۹ سال زندان محکوم شد که اکنون پس از درخواست تجدیدنظر به شش سال حبس تبدیل شده است.

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مدافع سعید لیلاز، در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، با اشاره به این که موکلش از ۲۶ خردادماه سال جاری در بازداشت بوده گفته است که او اکنون حق دارد «از مرخصی استفاده کند».

سعید لیلاز از زمان روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۴ همواره از جمله سرسخت‌ترین منتقدان سیاست‌های اقتصادی دولت او بوده است.

خبر حکم قطعی آقای لیلاز به شش سال حبس تعزیری یک روز پس از آن منتشر شده است که مصطفی تاج‌زاده، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب و حزب مشارکت، پس از ۹ ماه حبس که بیشتر آن در انفرادی گذشته است از زندان‌ آزاد شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب مدت زمان زیادی از حبس ۹ماهه خود را در انفرادی و بندهای متعلق به سپاه پاسداران و آن گونه که خانواده او خبر دادند برای انجام مصاحبه تلویزیونی و اعتراف علیه اصلاح‌طلبان و نقد عملکرد سیاسی خود تحت فشار بود، اما در نهایت به اعتراف اجباری و شرکت در برنامه‌های تلویزیونی تن نداد.

سعید لیلاز و مصطفی تاج‌زاده از جمله بیش از صد چهره و فعال سیاسی ایران بودند که در تابستان گذشته به دنبال ناآرامی‌های پس از انتخابات در دادگاهی که به «دادگاه کودتای مخملی» معروف شد به پای میز محاکمه کشیده شدند.
XS
SM
MD
LG