لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۲

یک سوم روزنامه نگاران زندانی جهان در ایران


زندان اوین
زندان اوین
« کمیته حمایت از روزنامه نگاران» که در نیویورک مستقر است، می گوید که جمهوری اسلامی ایران با ۵۲ روزنامه نگار زندانی، بزرگترین زندان روزنامه نگاران در جهان است. این نهاد مدافع حقوق خبرنگاران می گوید که یک سوم روزنامه نگاران زندانی جهان در ایران بسر می برند.

پس از ایران، چین با ۲۴ روزنامه نگار زندانی و حکومت کوبا با ۲۲ روزنامه نگار زندانی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

تعداد روزنامه نگاران زندانی در ایران، بالاترین رقم روزنامه نگاران زندانی در یک کشور است که کمیته حمایت از روزنامه نگاران از سال ۱۹۹۶ تاکنون، و طی ۱۴ سال گذشته به ثبت رسانده است.

در سال ۱۹۹۶، دولت ترکیه با ۷۶ مورد بازداشت و حبس روزنامه نگاران در راس ناقضین حقوق روزنامه نگاران قرار گرفته بود.

از هنگام آغاز اعتراضات خیابانی در پی انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه گذشته، شماری از نشریات در ایران توقیف و بسیاری از روزنامه نگاران بازداشت شده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مدیر اجرایی کمیته حمایت از روزنامه نگاران، « جول سایمون»، میگوید « ایران وارد وضعیتی از سرکوب مداوم رسانه ها می شود، وضعیتی که نه تنها ترسناک است که قابل دفاع نیز نیست.»

وی افزوده است که «دولت ایران نهایتا در جنگ با آگاهی شکست خواهد خورد اما ما از اینکه همکارانمان هر روز چنین هزینه وحشتناکی را میپردازند افسرده ایم.»

در حالی که کمیته حمایت از روزنامه نگاران به بازداشت دهها روزنامه نگار در ایران اشاره کرده است، هيات نظارت بر مطبوعات در ایران به ۱۷ نشريه تذکر داده است.

بهار، نسل امروز، بانوی شرقی، آينه زندگی، پيام آور، سپيدار، پيشخوان، زندگی ايرانی، مداد رنگی، زندگی ايده آل، رويش، کوه نور، توحيد، راه زندگی، سينمای امروز، چلچراغ و فوتبال، نشریاتی هستند که بگفته دبیر هیات نظارت بر مطبوعات به آنها تذکر داده شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز که مقرش در پاریس است، پیشتر ايران را «بزرگترين زندان روزنامه نگاران در جهان» معرفى کرده بود.

سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین در بيانيه اى گفته بود كه به دنبال اعتراض‌ ها به نتيجه انتخابات رياست جمهورى ۲۲ خرداد در ايران، بيش از ۱۰۰ روزنامه ‌نگار بازداشت و بيش از ۵۰ روزنامه نگار نيز واردار به ترک كشور شده‌ اند.
XS
SM
MD
LG