لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۰

آمریکا توقیف جایزه نوبل شیرین عبادی را محکوم کرد


شیرین عبادی به هنگام دریافت جایزه صلح نوبل در اسلو
شیرین عبادی به هنگام دریافت جایزه صلح نوبل در اسلو
وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا با محکوم کردن ضبط مدال نوبل و مسدود کردن حساب‌های بانکی شیرین عبادی از جمهوری اسلامی خواست به تهدیدها علیه این فعال حقوق بشر در ایران پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه «داربی گرت هولادی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه در واکنش به خبرهای منتشر شده درباره توقیف جایزه شیرین عبادی و مسدود شدن حساب‌های بانکی وی در ایران اظهار داشت: «ما این گونه اخبار را بسیار مذموم و قابل سرزنش می‌دانیم».

وی افزود: «این نمونه ديگری از نادیده گرفتن حقوق بشر توسط رهبران ایران است».

سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا همچنین از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست «به تهدید‌ها علیه شیرین عبادی پایان داده و به حقوق همه شهروندان خود که تلاش‌ می‌کنند، صدایشان شنیده شود» احترام بگذارند.

خانم عبادی در اواخر آبان ماه در گفت‌وگو با راديوفردا با اشاره به اينکه تمام حساب‌های بانکی و حقوق بازنشستگی خود او و همسرش در ايران ضبط و توقيف شده است، گفته بود که مأموران دولت جمهوری اسلامی حتی «مدال نوبل، مدال لژيون دونور، انگشتر آزادی بيان و جوايز ديگر» متعلق به وی را ضبط کرده‌اند.

به دنبال انتشار این گزارش‌ها سخنگوی وزارت امور خارجه نروژ روز پنج‌شنبه از احضار کاردار ايران در اسلو و اعتراض دولت این کشور نسبت به مصادره جايزه صلح نوبل شيرين عبادی خبر داد.

وزیر خارجه نروژ با «باور نکردنی» خواندن خبر توقیف جایزه نوبل خانم عبادی اعلام کرد، توقیف این جایزه توسط مقامات یک کشور تاکنون سابقه نداشته است.

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز جمعه در واکنش به اعتراض دولت نروژ با تکذیب ضبط مدال و مسدود کردن حساب‌های شخصی شيرين عبادی، ادعا کرده است، این مدافع حقوق بشر از پرداخت مالیات شانه خالی کرده است.

شیرین عبادی با رد استدلال مقام‌های ایرانی در خصوص بدهی مالیاتی‌اش اظهار داشت است: « اگر او تخلف مالياتی داشته است، چرا به جای اداره ماليات، دادگاه انقلاب دستور ضبط حساب‌های شخصی او را داده است»؟

به گفته خانم عبادی مقام‌های جمهوری اسلامی يکباره پس از انتخابات رياست جمهوری اخير و اعتراض‌های وی به نقض حقوق شهروندان در ايران، خواستار دريافت چهارصد و ده هزار دلار ماليات شده‌اند، در حالی که بر اساس قوانین ایران نمی‌توان بر جایزه نوبل مالیات بست.

خانم عبادی در سال ۲۰۰۳ به پاس تلاش‌هایش برای استقرار دمکراسی و حقوق بشر در ایران جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

وی که پيش از انتخابات رياست جمهوری خرداد ماه از ايران خارج شده بود، از زمان آغاز اعتراض‌های مردمی به نتایج این انتخابات بر شدت فعاليت‌های خود افزوده و از جمله در دیدار با دبيرکل سازمان ملل خواستار توجه وی به نقض حقوق بشر در ایران شده است.
XS
SM
MD
LG