لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۹

عبادی: آمریکا چشم بر نقض حقوق بشر در ایران بسته است


شیرین عبادی. عکس تزئینی است.
شیرین عبادی. عکس تزئینی است.
شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل و مدافع حقوق بشر، روز سه‌شنبه آمريکا و غرب را متهم کرد که چشمان خود را بر نقض حقوق بشر در ايران بسته‌اند.

خانم عبادی افزود که غرب در سه سال گذشته فقط در مورد متوقف کردن برنامه هسته‌ای و غنی‌سازی اورانیوم در ايران با مقامات این کشور صحبت کرده و این موضوع برای غرب مهم‌تر از وضعیت حقوق بشر در ایران است.

وی گفت: «اگر آقای اوباما می‌خواهد دست دوستی به دیگر ملت‌ها دهد، چرا دست دولتی را می‌خواهد بفشرد که حقوق بشر را نقض می‌کند؟!»

خانم عبادی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رويترز گفت: «مقامات ايرانی سه نفر را اخيرا به اعدام محکوم کردند تا کسانی را که در زندان هستند مرعوب کنند.»

خانم عبادی همچنین افزوده است که به نظر او نارضایتی عمومی مانع از اجرای این احکام خواهد شد.

قوه قضائیه ایران این سه نفر را به ایجاد اغتشاش پس از انتخابات ریاست جمهوری و ارتباط با گروه‌های اپوزیسیون خارج از کشور متهم کرده است.

خانم عبادی در مورد این اتهامات گفت: «این دروغ بزرگی است و محمدرضا علی‌زمانی، یکی از این سه نفر، پیش از انتخابات بازداشت شده و به وی گفته شده بود در صورتی که به شرکت در اعتراضات اعتراف کند آزاد می‌شود.»

محمدرضا علی‌زمانی که ۳۷ سال سن دارد، در جلسه دوم محاکمه دسته‌جمعی رسيدگی به اتهام‌های بازداشت‌شدگان حوادث پس از دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران به اتهام‌هايی چون «محاربه از طريق عضويت و فعاليت در انجمن پادشاهی ايران، توهين به مقدسات، و تبانی و اجتماع با هدف اقدام عليه امنيت داخلی کشور» متهم شد.

این مدافع حقوق بشر از آمریکا و غرب خواست تا در مورد این سه متهم موضع قاطعانه‌تری در قبال جمهوری اسلامی بگیرند.

شیرین عبادی همچنین از اعطای جایزه صلح نوبل به آقای اوباما استقبال کرد.

وی افزود: «به نظر من صلح فقط به این معنی نیست که جنگی در کار نیست. صلح مجموعه‌ای از شرایط است که به انسان‌ها اجازه می‌دهد در آرامش و با احترام زندگی کنند.»

خانم عبادی گفت تا دو ماه دیگر به ایران برمی‌گردد.
XS
SM
MD
LG