لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

ورود نخستین گروه از پناهجویان ایرانی معترض به نتایج انتخابات به آلمان


تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در «روز قدس» در تهران
تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در «روز قدس» در تهران
دولت آلمان به ۵۰ نفر از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران پناهندگى داده است و نخستین گروه از این عده وارد خاک آلمان شده‌اند.

به گزارش خبرگزارى رویترز یکى از سخنگویان وزارت کشور آلمان روز شنبه گزارش‌هاى منتشر شده در باره ورود نخستین گروه از پناهجویان ایرانى به آلمان را تایید کرده است.

بر اساس این گزارش، دولت آلمان مجموعاً ۵۰ نفر از مخالفان حکومت ایران را که در پى سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهورى از ایران گریخته‌اند، به عنوان پناهنده خواهد پذیرفت.

پیشتر هفته‌نامه آلمانى اشپیگل گزارش داده بود که در هفته‌هاى گذشته ۱۲ نفر از مخالفان حکومت جمهورى اسلامى که در تظاهرات پس ازانتخابات ریاست جمهورى شرکت کرده بودند، وارد آلمان شده‌اند.

در این میان سخنگوى وزارت کشور آلمان با تایید این خبر همچنین اعلام کرده است، یک نفر دیگر در هفته آینده وارد آلمان خواهد شد و ۲۶ نفر دیگر از سوى اداره فدرال مهاجرت و پناهندگان آلمان انتخاب شده‌اند.

همچنین روند بررسى پرونده‌هاى یازده نفر دیگر با همکارى دولت ترکیه و کمیساریای پناهندگان سازمان ملل متحد همچنان ادامه دارد.

ایرانیانى که از سوى دولت آلمان به عنوان پناهنده پذیرفته شده‌اند، از مخالفان رژیم جمهورى اسلامى هستند که پس از انتخابات ریاست جمهورى سال گذشته خورشیدى به ترکیه گریخته‌اند.

به نوشته هفته‌نامه اشپیگل بیشتر این افراد که در میان آنها روزنامه‌نگاران منتقد نیز به چشم مى‌‌خورد، در برلین سکنى خواهند گزید. برخى دیگر نیز در هامبورگ و همینطور در ایالت نورد راین وستفالن آلمان پذیرفته شده‌اند.

به دنبال سرکوب خونین تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران، دولت فدرال آلمان با ابراز نگرانى شدید خود نسبت به نقض حقوق بشر در ایران از آمادگى خود براى پناه دادن به شمارى از پناه‌جویان ایرانى آسیب‌دیده از انتخابات ریاست جمهورى در ایران خبر داده بود.

همچنین در اسفند ماه سال گذشته خورشیدى یکى از سخنگویان وزارت کشور آلمان با بیان این که پذیرش مخالفان رژیم ایران و ایرانیان در معرض خطر «نشانه همبستگى و حمایت» از آنها است، اعلام کرده بود، مقام‌هاى آلمانى در این باره که به چه کسانى پناهندگى بدهند با کمیساریاى عالى پناهندگان سازمان ملل متحد رایزنى خواهند کرد.

این سخنگوى وزارت کشور آلمان همچنین گفته بود، تصمیم دولت آلمان براى دادن پناهندگى به معترضان ایرانى تنها شامل «موارد خاص و مستند» خواهد بود.

در اردیبهشت سال جارى نیز دولت ائتلافى هامبورگ متشکل از احزاب دمکرات مسیحى و سبزها بر سر پذیرش شمارى از پناه‌جویان ایرانى در ترکیه و به ویژه روزنامه‌نگاران پناه‌جو به توافق رسیده بود.

از آنجایى که شهروندان ایرانى براى سفر به ترکیه نیازمند روادید نیستند، بسیارى از کسانى که در پى دریافت پناهندگى از کشورهاى غربى هستند با سفر به ترکیه و مراجعه به دفتر پناهندگان سازمان ملل متحد تقاضاى پناهندگى مى‌کنند که در این میان شمار زیادى از کسانى که در جریان رویدادهاى پس از انتخابات ریاست جمهورى در ایران تحت تعقیب قرار گرفته‌اند نیز همچنان در ترکیه سرگردان هستند.

از سوى دیگر بر اساس اعلام اداره مهاجرت و پناهندگان آلمان، به دنبال رویدادهاى پس از انتخابات ریاست جمهورى و سرکوب معترضان به نتایج انتخابات در ایران، بر شمار ایرانیانى که از آلمان تقاضاى پناهندگى مى‌کنند، به شدت افزوده شده است.

بر این اساس در سال ۲۰۰۹ میلادى ۱۱۷۰ نفر از شهروندان ایرانى از آلمان تقاضاى پناهندگى کرده‌اند که این میزان در مقایسه با سال پیش از آن حدود ۴۴ درصد رشد را نشان مى‌دهد.

در سال ۲۰۰۸ میلادى تنها ۸۱۵ ایرانى از دولت آلمان تقاضاى پناهندگى کرده بودند.

به گفته سخنگوى اداره مهاجرت و پناهندگان آلمان «نارضایتى روزافزون شهروندان ایرانى تحت تاثیر سرکوب و فشارهاى دولت» باعث افزایش مهاجرت از این کشور شده است.

در میان کسانى که به دنبال گسترش اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران از آلمان تقاضاى پناهندگى کرده‌اند، چند ورزشکار عضو تیم‌هاى ملى و دختر یکى از معاونان محمود احمدى‌نژاد نیز به چشم مى‌خورند.

چندى پیش نیز روزنامه آمریکایی وال استریت‌جورنال با استناد به گزارشى از سازمان ملل متحد اعلام کرده بود، پس از انتخابات ریاست جمهورى ایران درخرداد ماه گذشته و سرکوب اعتراض‌هاى مردمى، دست کم ۴۲۰۰ نفر ازشهروندان ایرانى به کشورهاى دیگر پناهنده شده‌اند.

در همین حال رییس دفتر امور پناهندگان سازمان ملل متحد در ترکیه نیز از افزایش ۸۰ درصدى شمار پناهجویان ایرانى پس از انتخابات ریاست جمهورى خرداد ماه خبر داده است.
XS
SM
MD
LG