لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

شمار مبتلايان به آنفولانزای خوکی در ايران به ۲۳ نفر رسيد


کامران باقری لنکرانی
کامران باقری لنکرانی
وزير بهداشت ايران می‌گويد، شمار مبتلايان به بيماری آنفولانزای خوکی در کشور به ۲۳ نفر افزايش يافته است که تقريباً همه آنها در خارج از ايران به اين بيماری مبتلا شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، کامران باقری لنکرانی وزير بهداشت جمهوری اسلامی روز يکشنبه با اعلام اين خبر افزود ،از ميان کسانی در ايران به اين بيماری مبتلا شده‌اند، به جز يک نفر بقيه سابقه سفر به خارج از کشور و يا سفر به حج عمره را داشته‌اند.

به گفته وزير بهداشت ايران تنها يک نفر از نزديکان فردی که به تازگی از سفر حج بازگشته بود، به آنفولانزای خوکی مبتلا شده است.

پيشتر محمود سروش مدير برنامه آنفولانزا و مراقبت بهداشتی مرزی وزارت بهداشت ايران با اشاره به اين که بيشتر مبتلايان به آنفولانزای خوکی در ايران کسانی هستند که از سفر حج بازگشته‌اند، دست اندرکاران اعزام حجاج را به بی توجهی به توصيه‌ها و تاکيد‌های بهداشتی و ايمنی وزارت بهداشت متهم کرده و خواستار آن شده بود که افراد بالای ۶۵ سال و کودکان زير پنج سال و نيز بيماران قلبی و تنفسی و مبتلايان به آلرژی و آسم و بيماری‌های کليوی و کبدی به سفر حج اعزام نشوند.

آقای سروش از مردم خواسته است ضمن رعايت نکات و بهداشتی تا حد امکان از انجام سفر حج خودداری کنند.

باقری لنکرانی نيز با اشاره به مرسوم بودن ديده بوسی هنگام بازديد از حجاج در ايران گفته است، رعايت بهداشت فردی و پرهيز از روبوسی تا شصت درصد در کاهش ابتلا به آنفلوآنزای خوکی موثر است.

وی همچنين افزود:« شستشوی دست و صورت در بدو ورود به منزل و پيش از دست زدن به صورت، احتمال انتقال آلودگی را کاهش می‌دهد.»

وزیر بهداشت همچنین گفته است، هم اکنون پنج کارخانه در جهان مشغول ساختن واکسن آنفلوآنزای خوکی هستند و این واکسن ها با همکاری سازمان بهداشت جهانی وارد بازار خواهد شد.

در اين ميان به دليل گسترش بيماری آنفولانزای خوکی در عربستان سعودی احتمال لغو مراسم حج امسال وجود دارد. به گفته مقام‌های بهداشتی ايران سازمان بهداشت جهانی قرار است، در باره برگزاری يا عدم برگزاری حج تمتع امسال تصميم‌گيری کند.

مقام‌های بهداشتی جمهوری اسلامی ايران در روز اول تير ماه سال جاری از ثبت نخستين مورد بيماری آنفولانزای خوکی در کشور خبر داده بودند. در آن زمان اعلام شد، يک نوجوان شانزده ساله ايرانی مقيم آمريکا که به همراه خانواده خود وارد ايران شده بود، به اين بيماری مبتلا شده است.

به دنبال گسترش جهانی آنفولانزای خوکی مقام‌های بهداشتی در ايران نيز از آماده‌باش واحدهای درمانی مستقر در ورودی‌های هوايی، زمينی و دريايی کشور خبر داده و وزارت بهداشت نيز از شهروندان ايرانی خواسته بود از سفرهای غير ضروری به مناطق آلوده خودداری کنند.
XS
SM
MD
LG