لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۵

«بیشتر بانک‌های اماراتی از انتقال ارز به ایران خودداری می‌کنند»


به دنبال اجرای دور تازه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی، بیشتر بانک‌های اماراتی از انتقال هر گونه ارز به ایران خودداری می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه در گزارشی به نقل از دست‌اندرکاران امور بانکی در امارات عربی متحده اعلام کرد، به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، بیشتر بانک‌های اماراتی از جابه‌جایی ارز برای مشتریان ایرانی خودداری می‌کنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، در روز نوزدهم خرداد ماه سال جاری چهارمين قطعنامه تحريمی خود علیه جمهوری اسلامی ایران را تصویب کرده است که محدودیت‌های بیشتری برای شرکت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی در نظر گرفته است.

علاوه بر این تحریم‌ها، برخی کشورهای غربی از جمله ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های یک‌جانبه‌‌ای را علیه جمهوری اسلامی وضع کرده‌اند، که به مراتب فراگیر‌تر از تحریم‌های شورای امنیت است.

دولت آمریکا از کشورهایی مانند امارات متحده عربی که روابط تجاری گسترده‌ای با ایران دارند، خواسته است که تحریم‌های تازه علیه تهران را به مورد اجرا بگذارند.

به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، گزارش‌هایی در باره مسدود شدن بیش از چهل حساب بانکی متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی در امارات، در چارچوب اجرای تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی منتشر شده بود.

جمهورى اسلامى ایران از سال‌ها پیش روابط تجارى گسترده‌اى با امارات متحده عربى دارد، به طورى که حجم مبادلات تجارى دو کشور به حدود ۱۰ میلیارد دلار در سال مى‌رسد که بیشتر آن به صادرات مجدد کالا از دوبى به ایران مربوط مى‌شود و این کشور کوچک حاشیه حلیج فارس بزرگترین صادر کننده کالا به ایران به شمار می‌آید.

در این میان یک بازرگان ایرانی مقیم دوبی گفته است، به دنبال تصویب تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی، حجم مبادلات ایران با دوبی به نصف کاهش یافته است.

همچنین یکی از مدیران یک بانک بین‌المللی در امارات، که مایل به افشای نام خود نبود، در این باره گفته است: « ما روند انتقال تمام ارزها به ایران را از ماه جولای متوقف کرده‌ایم.»

یکی از کارکنان یک بانک اماراتی هم در این باره گفته است: « هم اکنون انتقال دلار و یورو به ایران ممنوع است و انتقال درهم امارات هم اگر غیرممکن نباشد، بسیار دشوار است.»

به گفته وی نقل و انتقال ارز توسط مشتریان ایرانی از طریق بانک‌های اماراتی به دقت کنترل می‌شود و گاهی از برخی نقل و انتقال‌های خاص به کشورهای آسیایی به منظور خرید کالا جلوگیری به عمل می‌آید.

همچنین دست‌‌اندرکاران امور بانکی در امارات اعلام کرده‌اند که ارتباط میان بانک‌های اماراتی و بانک‌های ایرانی به دنبال اجرای تحریم‌های سازمان ملل متحد «تقریباً غیرممکن» شده است.

مقام‌های امارات عربی متحده ماه گذشته میلادی اعلام کرده بودند، این کشور تحریم‌های تازه سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی را اجرا می‌کند.

در همین چارچوب مقام‌های اماراتی علاوه بر مسدود کردن شماره حساب‌های متعلق به شرکت‌ها و افراد ایرانی، چهل شرکت ایرانی را نیز به دلیل سرپیچی از تحریم‌های سازمان ملل تعطیل کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG