لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۴

«احتمال اجرای حکم اعدام سکینه محمدی آشتیانی»


در حالی که صدور حکم سنگسار و اعدام برای یک زن ایرانی واکنش‌های تند جهانی را در پی داشته است، گزارش‌هایی درباره احتمال اجرای حکم اعدام سکینه محمدی‌آشتیانی در روز چهارشنبه منتشر شده است.

خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه به نقل از فعالان فرانسوی حقوق بشر از احتمال اجرای حکم اعدام سکینه محمدی‌آشتیانی در روز چهارشنبه خبر داده است.

نشریه فرانسوی لارگل دوژو،‌ که توسط برنار هانری لوی، فیلسوف سرشناس فرانسه منتشر می‌شود، روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است: «سکینه محمدی‌آشتیانی ممکن است فردا در معرض خطر اعدام قرار گیرد.»

در همین حال گروهی از فعالان حقوق بشر و حامیان خانم آشتیانی در تجمع در مقابل ساختمان سفارت جمهوری اسلامی در پاریس نسبت به «مجازات غیرانسانی» این مادر ۴۳ ساله ایرانی اعتراض کردند.

بر اساس اعلام فعالان حقوق بشر در فرانسه نامه‌ای از سوی دیوان عالی کشور جمهوری اسلامی ایران به دایره اجرای احکام در زندان تبریز ارسال شده است که به منزله مجوزی برای «اجرای فوری حکم اعدام سکینه آشتیانی» محسوب می‌شود.

فعالان حقوق بشر در فرانسه می‌گویند، از طریق کمیته بین‌المللی برای نجات سکینه آشتیانی که در برلین مستقر است از وجود چنین نامه‌ای با خبر شده‌اند.

سکینه محمدی آشتیانی به اتهام «زنای محصنه» و نیز مشارکت در قتل همسرش از سال ۱۳۸۴ در زندان به سر می‌برد. وی در ابتدا در موضوع «ارتباط نامشروع» به ۹۹ ضربه شلاق محکوم شده بود که این حکم در مورد وی اجرا شد، اما با باز شدن پرونده قتل همسرش، پرونده پیشین خانم آشتیانی بار دیگر به جریان افتاد.

براساس اعلام مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی، سکینه محمدی آشتیانی که از سال ۱۳۸۴ در زندان به سر می‌برد، از سوی دادگاه به اتهام زنای محصنه به سنگسار و به اتهام قتل همسرش به اعدام به وسیله دار محکوم شده است.

به دنبال واکنش‌های گسترده جهانی نسبت به صدور حکم سنگسار برای خانم آشتیانی، مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی اعلام کردند، حکم سنگسار وی متوقف شده، ولی حکم اعدام این زن ایرانی همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

در تیرماه سال جاری، رئیس دادگستری استان آذربایجان شرقی اعلام کرده بود، بنا بر دستور رئیس قوه قضائیه حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی متوقف شده‌ است و ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «با وجود قطعیت حکم صادره، با پیگیری‌های ستاد حقوق بشر تاکنون این حکم به مرحله اجرا در نیامده‌ است.»

در این میان یک فعال ایرانی حقوق بشر نیز با اشاره به احتمال اعدام خانم آشتیانی گفته است: «اگر تصمیمی برای اعدام وی گرفته شده باشد،‌ ممکن است وی روز چهارشنبه اعدام شود و ما خیلی نگران هستیم.»

خبر احتمال اعدام سکینه محمدی‌آشتیانی در حالی منتشر شده است که در اواخر شهریور ماه پس از آن که محمود احمدی‌نژاد منکر صدور حکم سنگسار برای این زن تبریزی شده بود، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی تاکید کرده بود، هیچ گونه حکم قطعی برای خانم آشتیانی به دلیل «روابط نامشروع» صادر نشده است.

وی در این باره اظهار داشته بود: «این خانم دو جرم داشته، یکی قتل که بعد از پیگیری موضوع قتل معلوم شده است وی با افراد متعددی ارتباط نامشروعی داشته که البته تاکنون هیچ حکم قطعی صادر نشده است.»

پیشتر محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی آمریکا، منکر صدور حکم سنگسار برای سکینه محمدی ‌آشتیانی شده و گفته بود: «این خانم به هیچ وجه به سنگسار محکوم نشده‌ است، خبری که در رسانه‌های امریکایی منتشر شده کاملاً جعلی است.»

همزمان یکی از فعالان عضو کمیته بین‌المللی مبارزه با سنگسار اعلام کرده است،‌ اعضای این کمیته قصد دارند روز سه‌شنبه یک راهپیمایی دو روزه از پاریس تا بروکسل برگزار کنند تا بدین وسیله توجه رسانه‌های خبری را به پرونده سکینه آشتیانی جلب کرده و دولت‌ها را به استفاده از فشار دیپلماتیک علیه ایران ترغیب کنند.

صدور حکم سنگسار برای سکینه محمدی‌آشتیانی واکنش گسترده کشورهای مختلف و به ویژه کشورهای غربی را درپی داشته است و تاکنون شمار زیادی از مقام‌های رسمی این کشورها خواستار آزادی این زن ایرانی ‌شده‌اند.

پیشتر نیز لوییز ایناسیوداسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل، از محمود احمدی‌نژاد‌ و آیت‌‌الله علی خامنه‌ای خواسته بود تا اجازه دهند خانم آشتیانی به برزیل رفته و از آن کشور پناهندگی بگیرد.
XS
SM
MD
LG