لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۰

صدور جواز ساخت ۹۰۰ واحد مسکونى در شرق بيت‌المقدس توسط اسراييل


با وجود درخواست‌هاى مکرر جامعه جهانى از اسراييل براى توقف شهرک‌سازى در مناطق اشغالى، وزارت کشور اسراييل روز سه‌شنبه مجوز ساخت ۹۰۰ واحد مسکونى جديد را در شرق بيت‌المقدس صادر کرد، که این اقدام با انتقاد شدید ایالات متحده و بریتانیا روبرو شده است.

به گزارش خبرگزارى فرانسه، وزارت کشور اسراييل روز سه‌ شنبه اعلام کرد، کميسيون برنامه‌ريزى اين وزارتخانه مجوز ساخت ۹۰۰ واحد مسکونى جديد را در شهرک گيلو واقع در حومه بيت‌المقدس صادر کرده است.

به گفته سخنگوى وزارت کشور اسراييل، تصميم در اين زمينه با قيد بررسى مجدد صورت گرفته است و در صورت دريافت شکايت دادگاه در اين مورد تصميم‌ خواهد گرفت.

اقدام وزارت کشور اسراييل در صدور مجوز ساخت واحدهاى مسکونى جديد در بيت‌المقدس در حالى صورت گرفته است که جامعه جهانى بارها این کشور را به سبب احداث شهرک‌هاى يهودى‌نشين در مناطق اشغالى فلسطينى مورد انتقاد قرار داده و ايالات متحده آمريکا نيز اخيراً اسراييل را براى توقف عمليات شهرک سازى تحت فشار قرار داده است.

ايالات متحده آمريکا و بريتانيا در نخستين واکنش نسبت به تصميم وزارت کشور اسراييل از اين اقدام به شدت انتقاد کرده و آن را مغاير با تلاش‌هاى جهانى به منظور استقرار صلح در منطقه ارزيابى کرده‌اند.

ايالات متحده اميدوار است، با توقف شهرک سازى اسراييلى‌ها راه براى به جريان افتادن دوباره روند صلح خاورميانه هموار گردد.

روز دوشنبه يک روزنامه اسراييلى گزارش داده بود که بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسراييل، در جريان ديدار اخيرش از واشنگتن درخواست آمريکا را براى توقف عمليات شهرک‌سازى در شهرک گيلو واقع در حومه جنوبى بيت‌المقدس رد کرده است.

در بيت‌المقدس شرقى که يک منطقه فلسطينى به شمار مى‌آيد، و در جريان جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ به اشغال اسراييل در آمده است، حدود دويست هزار شهرک‌نشين اسراييلى سکونت دارند که در چندين شهرک تقريباً نوساز زندگى مى‌کنند.

شمار ساکنان فلسطينى بيت‌المقدس شرقى حدود ۲۷۰ هزار نفر است. فلسطينى‌ها اميدوارند، کشور مستقل فلسطينى را به پايتختى بيت‌المقدس شرقى تشکيل دهند.

هر چند اسراييل شرق بيت‌المقدس را اندکى پس از اشغال آن در سال ۱۹۶۷ ضميمه خاک خود کرده است، با اين حال اين اقدام اسراييل هيچ‌گاه از سوى جامعه جهانى به رسميت شناخته نشده است.
XS
SM
MD
LG