لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۰

تاکيد باراک‌ اوباما بر پيگيری ديپلماسی مستقيم در قبال ايران


باراک اوباما می گوید، انتظار دارد تا پایان سال جاری شاهد پیشرفت جدی در مورد پرونده هسته ای ایران باشد.
باراک اوباما می گوید، انتظار دارد تا پایان سال جاری شاهد پیشرفت جدی در مورد پرونده هسته ای ایران باشد.
باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا اظهار اميدواری کرده است تا پايان سال جاری پيشرفتی جدی و محسوس در موضوع هسته ای ايران صورت گيرد.

باراک اوباما که در آستانه سفر خود به دو کشور خاورميانه‌ای با شبکه تلويزيونی بی بی سی گفت و گو می کرد، ضمن تاکيد بر ادامه تلاش های ديپلماتيک برای حل مساله اتمی ايران و نيز دشوار خواندن راه «ديپلماسی مستقيم» برای حل اين مشکل اظهار داشت: « اين به نفع جامعه جهانی است که ايران جاه طلبی خود را برای دستيابی به سلاح های هسته ای کنار بگذارد.»

رئيس جمهوری آمريکا در پاسخ به پرسشی در اين باره که آيا نخست وزير جديد اسرائيل وی را برای تعيين يک جدول زمانی مشخص در مورد برنامه هسته ای ايران قانع کرده است ياخير گفت، وی قصد ندارد يک جدول زمانی ساختگی برای اين موضوع در نظر بگيرد.

آقای اوباما در عين حال افزود:« ما می خواهيم در اين باره اطمينان حاصل کنيم که تا پايان سال جاری شاهد به جريان افتادن روندی جدی و رو به جلو خواهيم بود.»

رئيس جمهوری آمريکا با اشاره به اين که ادامه برنامه هسته ای ايران می تواند، به مسابقه تسليحات هسته ای در منطقه منجر شود، يک بار ديگر تاکيد کرد که ايران بدون تسليحات اتمی می تواند، به کشوری نيرومند و مرفه تبديل شود.

باراک اوباما روز سه شنبه نخستين سفر خاورميانه‌ای خود را برای ديدار از کشورهای عربستان سعودی و مصرآغاز می‌کند.

وی پس از گفت و گو با مقام‌های سعودی روز چهارشنبه راهی قاهره خواهد شد. قرار است رييس جمهور آمريکا روز پنج‌شنبه درتالار بزرگ دانشگاه قاهره در باره روابط آمريکا با جهان اسلام سخنرانی کند.

باراک اوباما روز يکشنبه در آستانه سفرش به خاورميانه گفته بود: «آمريکا نمی تواند ارزش ها و فرهنگ خود را به زور به ديگران تحميل کند، اما آرمان‌های آمريکا مانند حاکميت قانون، دمکراسی و آزادی بيان و اديان، ارزش‌هايی جهانشمول هستند که آمريکا می تواند بايد با رعايت آنها، نمونه و الگويی برای کشورهای ديگر باشد.»

آقای اوباما در بخش ديگری از گفت و گوی خود با شبکه تلويزيونی بی‌بی‌سی اظهار اميدواری کرد، آمريکا بتواند روند صلح ميان يهوديان و فلسطينی‌ها را به جريان اندازد.

وی با تاکيد دوباره بر لزوم تشکيل يک کشور فلسطينی مستقل خاطر نشان ساخت:« تشکيل يک کشور فلسطينی تنها به نفع فلسطينی‌ها نيست، بلکه اين به نفع مردم اسرائيل هم هست که در منطقه ثبات برقرار شود.»

رئيس جمهور آمريکا در باره درخواستش از مقام‌های اسرائيلی در مورد توقف شهرک سازی در نوار باختری نيز بر لزوم پيگيری اين سياست تاکيد کرده و اظهار داشت، ديپلماسی چيزی نيست که در کوتاه مدت به نتايج مورد انتظار منجر شود.
XS
SM
MD
LG