لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۲

اهود باراک برای مذاکره درباره ایران راهی واشینگتن شد


اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل
اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل
اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، برای نخستین بار از زمان روی کار آمدن دولت‌های جدید آمریکا و اسرائیل با هدف رسمی گفت‌وگو درباره صلح خاورمیانه و پرونده هسته‌ای ایران راهی واشینگتن شده است.

اهود باراک با رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، دریاسالار مایک مالن، رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا و شماری از بلندپایگان کنگره دیدار می‌کند.

اهود باراک در این سفر رسمی، درخواست اسرائیل برای خرید ۷۵ فروند جنگنده اف ۳۵ را در پنتاگون مطرح خواهد کرد.

ناظران در اسرائیل می‌گویند که آقای باراک که دو هفته پس از حضور نخست وزیر اسرائیل در آمریکا راهی این سفر شده است، ماموریت جلوگیری از ایجاد تنش جدی در مناسبات دولت‌های اسرائیل و آمریکا را برعهده دارد.

اهود باراک به عنوان رهبر حزب چپ‌گرای «کارگر» طرفدار دیرینه صلح کامل با فلسطینی‌ها و جهان عرب است و از استرداد سرزمین‌های اشغالی و راهکار «دوملت، دو دولت» و طرح صلح عربی حمایت می‌کند.

در پی سفر اخیر نتانیاهو به واشینگتن، وزیر خارجه آمریکا ابتدا با قاطعیتی بی‌سابقه تاکید کرد که «اسرائیل باید هرگونه اقدام آبادی‌سازی را متوقف کند و هر بهانه‌ای در این زمینه رد می‌شود».

باراک اوباما نیز در دیدار پنج‌شنبه هفته گذشته خود با محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، در کاخ سفید اشاره کرد که آبادی‌سازی‌ها باید پایان یابد.

گفت‌وگو درباره آبادی‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری در حالی در دستور کار اهود باراک در دیدار با بلندپایگان آمریکا قرار دارد که نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه گذشته بار دیگر با درخواست دولت آمریکا برای برچیدن این آبادی‌ها علنا مخالفت کرد.

بنیامین نتانیاهو با حضور در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کنست (پارلمان اسرائیل) گفت: «زندگی در آبادی‌نشین‌ها را به حالت تعلیق درنمی‌آوریم».

آقای نتانیاهو گفت تعهد ما تنها به برچیدن آن مجتمع‌های موقتی است که یهودیان بدون داشتن مجوز قانونی برپا کرده‌اند.

موضوع ایران یکی دیگر از مهم‌ترین مسائلی است که در گفت‌وگوهای وزیر دفاع اسرائیل با مقامات آمریکا مطرح خواهد شد.

در همین حال همزمان رئیس سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل نیز روز دوشنبه در بیانیه جدیدی ارزیابی کرد که «ایران می تواند در سال جاری میلادی به بمب اتمی دست یابد.»

نتانیاهو نیز دوشنبه در نشست کمیسیون امنیت ملی کنست بار دیگر از«خطرات ایران» علیه اسرائیل سخن گفت.

رسانه‌های اسرائیل پیش‌بینی کرده‌اند که اهود باراک در آمریکا با انتقادهای زیادی به خاطر عملیات نظامی «سرب مذاب» روبه‌رو شود.
اهود باراک هفته گذشته در اسرائیل در دیدار با هیاتی از کنگره آمریکا گفت: «ما در مورد ایران خواسته‌ای را به آقای اوباما تحمیل نمی‌کنیم. ما تنها منافع خود را در نظر داریم و خود را برای روز مبادا آماده می‌کنیم».

سفر اهود باراک به آمریکا با محوریت پرونده هسته‌ای ایران در حالی انجام می‌شود که دوشنبه دومین روز از رزمایش بی‌سابقه پشت جبهه اسرائیل است. این رزمایش برای تمرین مقابله با یک جنگ احتمالی در منطقه از جمله حمله موشک‌های شهاب ۳ ایران به اسرائیل انجام می‌شود.

رسانه‌های اسرائیل پیش‌بینی کرده‌اند که اهود باراک در آمریکا با انتقادهای زیادی به خاطر عملیات نظامی «سرب مذاب» روبه‌رو شود.

عملیات سرب مذاب ارتش اسرائیل علیه سازمان‌های مسلح فلسطینی غزه در آخرین ماه دولت انتقالی اسرائیل و آخرین ماه عمر دولت جرج بوش رخ داد و آمریکا نیز از آن حمایت کرد. اهود باراک در دولت قبلی اسرائیل نیز وزیر دفاع و تصمیم‌گیرنده اصلی در آن عملیات نظامی پرتلفات بود.

سفر اهود باراک به آمریکا در حالی انجام می‌شود که باراک اوباما نیز این هفته به خاورمیانه می‌آید تا در مصر و عربستان سعودی با رهبران این دو کشور طرفدار صلح عربی با اسرائیل گفت‌وگو کند.
XS
SM
MD
LG