لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۲

نخستین قربانی آنفلوانزای خوکی در ایران


گسترش جهانی آنفولانزای خوکی
گسترش جهانی آنفولانزای خوکی
يک مقام بهداشتی در استان هرمزگان روز چهارشنبه از مرگ يک زن باردار بر اثر به ابتلا به آنفلوانزای خوکی در جزيره قشم خبر داد.

ابراهيم خواجه کارشناس مرکز بهداشت استان هرمزگان در جنوب ايران با اعلام اين خبر به خبرگزاری مهر گفته است که تاکنون چهار مورد ابتلا به آنفلوانزای خوکی در اين استان مشاهده شده است که سه مورد آن مربوط به جزيره قشم و يک مورد نيز در منطقه حاجی‌آباد بوده است.

اين در حالی است که معاون مرکز مديريت بيماری های واگير وزارت بهداشت ايران روز چهارشنبه از مرگ نخستين بيمار مبتلا به آنفلوانزای خوکی در ايران ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

محمود نبوی با اشاره به خبر مربوط به درگذشت يک زن باردار بر اثر ابتلا به اين بيماری در استان هرمزگان گفته است:« با روند افزايش تعداد مبتلايان، شايعات نيز زياد شده است، اما تا کنون به صورت رسمی مرگ در اثر ابتلا به ويروس آنفلوانزای خوکی در کشور گزارش نشده است.»

به گفته محمود نبوی روز سه‌شنبه نيز گزارش‌هايی درباره مرگ يک نفر در منطقه يافت‌آباد تهران بر اثر ابتلا به آنفلوانزای خوکی منتشر شده بود، که « بعد از بررسی متوجه شديم اين خبر درست نيست.»

در حالی که ابراهيم خواجه کارشناس مرکزبهداشت استان هرمزگان می‌گويد، شمار مبتلايان به آنفلوانزای خوکی در ايران به بيش از ۱۵۰ نفر رسيده است، معاون مرکز مديريت بيماريهای واگير وزارت بهداشت اعلام کرد، تاکنون تنها ۱۲۴ نفر در ايران به اين بيماری مبتلا شده‌اند.

آقای خواجه با بيان اين که احتمال مرگ بر اثر ابتلا به آنفولانزای خوکی تنها يک درصد است، اظهار داشت:« کودکان و افراد مسن، کسانی که بيماری زمينه‌ای دارند، افراد چاق و کسانی که دچار سوء تغذيه هستند و افردی که سيستم ايمنی بدنشان ضعيف شده است از جمله افراد در معرض خطر هستند.»

مقام‌های بهداشتی جمهوری اسلامی ايران در روز اول تير ماه سال جاری از ثبت نخستين مورد بيماری آنفلوانزای خوکی در کشور خبر داده بودند. در آن زمان اعلام شد، يک نوجوان شانزده ساله ايرانی مقيم آمريکا که به همراه خانواده خود وارد ايران شده بود، به اين بيماری مبتلا شده است.

به دنبال گسترش جهانی آنفلوانزای خوکی مقام‌های بهداشتی در ايران نيز از آماده‌باش واحدهای درمانی مستقر در ورودی‌های هوايی، زمينی و دريايی کشور خبر داده و وزارت بهداشت نيز از شهروندان ايرانی خواسته بود از سفرهای غير ضروری به مناطق آلوده خودداری کنند.

به دنبال افزايش موارد ابتلا به آنفلوانزای خوکی در ايران ، مقام‌های بهداشتی اعلام کرده بودند، بيشتر بيماران کسانی بودند که به تازگی از سفر خارجی و مخصوصاً سفر حج بازگشته‌اند.

در اين ميان به دليل گسترش بيماری آنفلوانزای خوکی در عربستان سعودی احتمال لغو مراسم حج امسال وجود دارد. به گفته مقام‌های بهداشتی ايران سازمان بهداشت جهانی قرار است، در باره برگزاری يا عدم برگزاری حج تمتع امسال تصميم‌گيری کند.
XS
SM
MD
LG