لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۹

«احتمال وجود نیترات در آب آشامیدنی تهرانی‌ها»


تامین آب آشامیدنی سالم برای کلان‌شهر تهران یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای مسئولان پایتخت به شمار می‌آید. عکس تزئینی است.
تامین آب آشامیدنی سالم برای کلان‌شهر تهران یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای مسئولان پایتخت به شمار می‌آید. عکس تزئینی است.
رئيس ستاد محيط زيست شهرداری تهران از احتمال آلودگی آب آشاميدنی شهروندان تهرانی و وجود ذرات نيترات در این آب خبر داد.

هادی حيدرزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اعلام اين مطلب افزود منابع زيرزمينی آب تهران به علت نبود شبکه فاضلاب شهری در اين کلان‌شهر آلوده شده است.

وی از «آلودگی آب تهران» و «استفاده ناگزير از آب‌های زيرزمينی» به منظور تامين آب آشاميدنی مورد نياز تهرانی‌ها به عنوان چالشی جدی و واقعی برای پايتخت نام برد که به گفته او برخی از مديران از پرداختن به آن پرهيز می‌کنند.

مشاور زيست محيطی شهردار تهران با اشاره به اين که تهران شبکه فاضلاب شهری ندارد اظهار داشت که تهران در زمينه مديريت شبکه فاضلاب در ميان کلان‌شهرهای دنيا جزء ده شهر آخر جهان به شمار می‌آيد.

خبر آلوده بودن سفره‌های زيرزمينی آب در تهران در حالی اعلام می‌شود که به گفته رئيس ستاد محيط زيست شهرداری تهران به دليل کاهش ميزان بارندگی و نيز بروز خشکسالی در سال‌های اخير و همين طور با توجه به افزايش جمعيت و به تبع آن نياز روزافزون به آب آشاميدنی در پايتخت، برداشت آب از سفره‌های زير زمينی اجتناب‌ناپذير شده است.

آقای «حيدرزاده» از مسئولان وزارت نيرو خواسته است با توجه به احتمال آلودگی آب آشاميدنی تهران به موادی از جنس نيترات، در اين باره رسماً اظهار نظر کنند.

وزارت نيرو مسئوليت تامين و تهيه آب آشاميدنی و نيز سامان‌دهی شبکه فاضلاب در تمامی شهرها و کلان‌شهرها را برعهده دارد.

رئيس ستاد محيط زيست شهرداری تهران از وجود ۲۵ سازمان موازی با شهرداری در تهران خبر داد و تصريح کرد اين موازی‌کاری به بحران‌های زيست‌محيطی مانند آلودگی آب و هوا در پايتخت دامن می‌زند.

پيشتر آقای حيدرزاده گفته يود که شمار قربانيان آلودگی هوای تهران در هشت سال گذشته از تعداد کشته‌شدگان جنگ هشت ساله با عراق بيشتر است.

همچنین سخنگوی فراکسيون محيط زيست مجلس شورای اسلامی در بهمن‌ماه سال گذشته آمار رسمی مرگ و مير ناشی از آلودگی هوا در تهران را از سال ۸۴ تا ۸۶ ماهانه به طور مستقيم ۱۴۰۰ نفر و سالانه ۱۶ هزار نفر اعلام کرده بود.
XS
SM
MD
LG