لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

شهرداری تهران: قربانیان آلودگی هوا بیشتر از جنگ است


۸۰ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به تعداد خودروهای این شهر است.
۸۰ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به تعداد خودروهای این شهر است.
مشاور شهردار تهران روز شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: «در هشت سال گذشته تعداد قربانیان آلودگی هوای تهران از تعداد کشته‌شدگان جنگ هشت‌ساله ایران و عراق بیشتر بوده است.»

هادی حیدرزاده با اشاره به این که تلفات آلودگی هوای تهران از قربانیان جنگ ایران و عراق بیشتر شده است گفت کار مبارزه با این مشکل شهر تهران «از سامان‌دهی مدیریتی گذشته و نیازمند فرماندهی ویژه است».

سخنگوی فراکسيون محيط زيست مجلس شورای اسلامی در بهمن‌ماه سال گذشته آمار رسمی مرگ و مير ناشی از آلودگی هوای تهران را از سال ۸۴ تا ۸۶ خورشیدی ماهانه به طور مستقيم ۱۴۰۰ نفر و سالانه ۱۶ هزار نفر اعلام کرد.

هادی حیدرزاده در آذرماه سال گذشته نیز گفته بود که «بر اساس آمار سازمان بهشت زهرا تنها در يک هفته با شدت گرفتن آلودگی هوای پايتخت ۱۵ درصد بر آمار مرگ بر اثر ايست قلبی افزوده شده است.»

این آمار بعدا توسط رسانه‌های نزدیک به دولت محمود احمدی‌نژاد که گفته می‌شود خود دکترای مدیریت ترافیک دارد تکذیب شد. از جمله روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت نهم،‌ این آمار «غیرکارشناسی» را «کذب محض» خواند.

مشاور محیط زیست در شهرداری تهران همچنین ضمن اشاره به این که ۸۰ درصد آلودگی هوا در تهران به خودروهای این شهر ربط دارد از عدم حمایت دولت جمهوری اسلامی از شهرداری در زمینه مبارزه با آلودگی هوا انتقاد کرد.

آقای حیدرزاده با طرح این پرسش که «چرا مردم باید تاوان ناهماهنگی‌ها و همکاری نکردن‌ها را بدهند؟» به خبرگزاری مهر گفت با این که مترو و اتوبوس تندرو می‌تواند از تعداد خودروها در سطح شهر بکاهد «دولت سهم خود را [از بودجه] طرح جامع گسترش مترو نمی‌دهد».

در دی‌ماه سال گذشته نیز دادستان کل کشور در همایشی با عنوان «حقوق محیط زیست با رویکرد آلودگی هوا» دعوا و اختلاف سیاسی دولت با شهرداری تهران و عدم تخصیص بودجه مصوب دولت به متروی تهران را موجب وخیم‌تر شدن آلودگی هوای تهران اعلام کرد.
XS
SM
MD
LG