لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۹

«ایران همچنان در عراق دخالت می‌کند»


ری اوديرنو
ری اوديرنو
فرمانده نيروهای آمريکايی مستقر در عراق جمهوری اسلامی ایران را به ادامه دخالت‌هايش در عراق و آموزش شورشيان متهم کرد.

ژنرال «ری اوديرنو» فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق روز يکشنبه در گفت و گو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» آمريکا، دخالت‌های ايران در عراق را شامل « آموزش شورشيان و تامين مالی آنها» دانست.

در عين حال ژنرال اوديرنو افزود که ماموريت وی صرفاً تامين امينيت در داخل مرزهای عراق است و اقدام‌های «تحريک آميز» از جانب ايران يا هر کشور ديگری تاثيری در اين ماموريت ندارد.

فرمانده نيروهای آمريکايی مستقر در عراق در اين باره گفت:« من اجازه ندارم در خارج از مرزهای عراق دست به اقدامی بزنم.»

در حالی ژنرال اوديرنو ايران را به ادامه دخالت‌هايش در عراق متهم کرده است، که تهران همواره اتهام حمايت از دامن زدن به خشونت‌ها در داخل عراق را رد کرده است.

فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق همچنين روز يکشنبه در مصاحبه با شبکه خبری فاکس‌نيوز آمريکا در پاسخ به پرسشی در باره دخالت‌های ايران در عراق گفته بود، از ميزان اين دخالت‌ها کاسته شده است.

وی در اين باره که آيا از اين بابت نگران نيست که با خروج سربازان آمريکايی از شهرهای عراق، ايران از فرصت استفاده کرده و به پر کردن خلا پيش آمده بپردازد، اظهار داشته بود، تصور می‌کند، عراقی‌ها می‌خواهند، در باره سرنوشت خود تصميم بگيرند و از اين رو آنها مايل نيستند که کس ديگری اين خلا را پر کند.

ژنرال اديرنو همچنين با اعلام خروج سربازان آمريکايی از شهرهای عراق پيش از پايان ماه ژوئن (روز سه شنبه) يک بار ديگر اعلام کرد به توانايی نيروهای امنيتی عراق برای تامين امنيت شهرهای اين کشور اطمينان دارد.

خروج نيروهای آمريکايی از شهرهای عراق به عنوان گامی مهم در راستای خروج کامل نظاميان آمريکا از عراق تا سال ۲۰۱۲ محسوب می‌شود. تصميم برای خروج سربازان آمريکايی از شهرهای عراق به دنبال بهبود نسبی شرايط امنيتی در اين کشور اتخاذ شده است.
XS
SM
MD
LG