لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۹

مذاكرات مالكى در لندن همزمان با پايان ماموريت بريتانيا در عراق


همزمان با پايان ماموريت نيروهاى بريتانيايى در عراق، نورى المالكى، نخست وزير اين كشور در لندن با گوردون براون در باره گسترش روابط دو كشور مذاكره كرد.

در اين ديدار، نخست وزير بريتانيا با اشاره به پايان اين ماموريت گفت: دو كشور فصل تازه اى را در مناسبات فيمابين آغاز كرده اند.

وى افزود: لندن و بغداد شش سال پس از حمله نيروهاى ائتلاف به اين كشور، «در حال برداشتن گام هايى براى تقويت و تعميق روابط دو جانبه و پايه ريزى مشاركت درازمدت بر اساس احترام متقابل هستند.»

گوردون براون گفت: امروز فصل ماموريت رزمى ما در عراق به پايان مى رسد.

اظهارات نخست وزير بريتانيا كمى پس از آن ابراز شد كه حاكميت شهر بصره در جنوب عراق پس از انجام مراسمى براى يادبود ۱۷۹ بريتانيايى كشته شده در اين كشور به طور رسمى واگذار شد.

گزارش خبرگزارى فرانسه حاكى است كه اين حاكميت از فرمانده بريتانيايى مستقر در بصره به همتاى آمريكايى وى سپرده شد.

آقاى براون در نشست خبرى خود با نخست وزير عراق، مراسم عصر پنجشنبه در بصره را بيانگر آن دانست كه «بريتانيا و عراق پيوند تاريخى عميقى با يكديگر دارند. شش سال گذشته روابط ما را بار ديگر تغيير داد.»

وى افزود: «امروز فصل تازه اى در مناسبات ما گشوده مى شود، فصلى كه با احترام عميق من و تقدير از دستاوردهاى عراق آغاز مى شود و لازم است از ارتش بريتانيا كه اين مشاركت طولانى را رقم زدند نيز قدردانى كنم.»

بريتانيا پس از ايالات متحده آمريكا بيشترين نيروى نظامى را در عراق مستقر كرده بود كه تعداد آنها به ۴۶ هزار نفر مى رسد. بيشتر اين نيروها در جنوب عراق عليه نيروهاى شبه نظامى فعاليت مى كردند.

عقب نشينى رسمى نيروهاى اين كشور روز ۳۱ مارس از شهر بصره صورت گرفت و مركز فرماندهى ارتش بريتانيا در اين شهر به آمريكا واگذار شد.

قرار است كه چهارصد نيروى بريتانيايى براى امور غير نظامى و تمرين سربازان عراقى در اين كشور باقى بمانند. بر اساس برنامه ريزى ها، ارتش بريتانيا روز ۳۱ ژوئيه به طور كامل از عراق عقب نشينى مى كند.

نخست وزير بريتانيا روز پنجشنبه گفت: «امروز عراق يك نمونه موفق به شمار مى رود. ما بخش عمده اى از اين مسئله را مرهون نيروهاى بريتانيايى هستيم. ماموريت ما هميشه آسان نبوده است و بسيارى معتقد بودند كه ما شكست خواهيم خورد.»

اين اظهارات در حالى بيان مى شود كه رهبر مخالفان دولت بريتانيا خواستار تحقيقات كامل و فورى در باره جنگ عراق شده است و گفته است كه هر گونه تاخيرى در اين زمينه، سياسى است.

دولت بريتانيا مدت هاست كه در برابر چنين درخواستى مقاومت كرده است ولى ماه گذشته ديويد ميليبند، وزیر امور خارجه بریتانیا، گفت كه پس از خروج ارتش این کشور از عراق چنين تحقيقاتى در پايان سال صورت خواهد گرفت.
XS
SM
MD
LG