لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۹

سیا حملات هواپيماهای بدون سرنشين در پاکستان را «بسيار موثر» خواند


لئون پانتا مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا حملات هوایی علیه رهبران القاعده را «بسیار موثر» خوانده است.
لئون پانتا مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا حملات هوایی علیه رهبران القاعده را «بسیار موثر» خوانده است.
مدير سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا، سیا، حملات هوايی اين کشور عليه رهبران القاعده در پاکستان را «بسيار موثر» توصيف کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، «لئون پانتا»، روز دوشنبه، در واکنش به انتقادات نسبت به حملات هواپيماهای بدون سرنشين عليه رهبران القاعده در پاکستان، اين حملات را بسيار موثر و شمار تلفات غير نظامی را بسيار اندک خواند.

وی که در جمع کارشناسان امنيتی در «شورای پاسيفيک سياست بين‌الملل» در لس‌آنجلس سخن می‌گفت، تاکيد کرد، هر چند او قصد ندارد درباره جزئيات اين حملات بحث کند، اما می‌تواند اطمينان دهد که حملات ياد شده «بسيار دقيق» بوده است.

وی همچنین تلفات غیرنظامیان، ناشی از این حملات را بسیار «محدود» خواند.

«مايکل هايدن» مدير پيشين «سيا» نيز که در نشست «شورای پاسيفيک» در باره حملات هواپيماهای بدون سرنشين آمريکا در قلمرو پاکستان مورد پرسش قرار گرفته بود، بدون اشاره به جزئيات مربوط به اين حملات خاطر نشان کرد که « رهيران القاعده دريافته‌اند که مناطق قبيله‌نشين پاکستان ديگر نمی‌تواند محل امنی برای آنها باشد.»

پاکستان بارها از عمليات هواپيماهای بدون سرنشين آمريکا در قلمرو اين کشور انتقاد کرده است. هر چند منابع نظامی آمريکا در افغانستان در باره اين گونه حملات اظهار نظر نمی‌کنند، اما در ميان کشورهايی که در منطقه حضور نظامی دارند، ايالات متحده آمريکا تنها کشوری است که از توانايی لازم برای شليک موشک از هواپيماهای بدون سرنشين برخوردار است.

حملات هواپيماهای بدون سرنشين در مناطق مرزی ميان افغانستان و پاکستان عمدتاً متوجه مراکز تجمع و اهداف متعلق به ستيزه‌جويان اسلام گرا است.

هفته گذشته دو تن از کارشناسان برجسته امور امنيتی در آمريکا با انتشار مقاله‌ای در روزنامه نيويورک تايمز با اشاره به اين که در جريان حملات هواپيماهای بدون سرنشين آمريکا در سه سال گذشته تنها حدود چهارده تن از رهبران گروه‌های تروريستی کشته شده‌اند، به نقل از مقام‌های پاکستانی شمار قربانيان غيرنظامی اين حملات را بيش از ۷۰۰ تن اعلام کرده بودند.

«ديويد کيلکالن» و «آندره اکسام» در مقاله خود عمليات هواپيماهای بدون سرنشين آمريکايی در قلمرو پاکستان را باعث افزايش حس انتقام جويی و نيز رويکرد بيشتر ساکنان محلی به گروه‌های ستيزه‌جو دانسته‌اند.

به دنبال انتقادهای آمريکا از دولت پاکستان، به خاطر عدم برخورد موثر با ستيزه‌جويان، ارتش پاکستان از چند هفته پيش حملات گسترده زمينی و هوايی خود را عليه ستیزه جویان طالبان آغاز کرده که اين حملات به گفته مقام‌های پاکستانی تا سرکوب کامل ستيزه‌جويان ادامه خواهد يافت.
XS
SM
MD
LG