لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۲

وزیر راه ایران از ادامه افزایش قیمت بلیت هواپیما خبر داد


پس از افزایش ۳۰ درصدی قیمت تمامی پروازهای داخلی ایران که پانزدهم مهرماه اجرا شد، حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری ایران، روز جمعه گفت افزایش قیمت بلیت هواپیما در ایران هم‌چنان ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای بهبهانی در این مورد اظهار داشت: «بر اساس لایحه برنامه پنجم توسعه باید تا سال سوم برنامه نرخ جابه‌جایی حمل‌ونقل هوایی آزاد گردد که در این راستا امسال ۳۰ درصد بر این نرخ افزوده شده، سال آینده نیز ۳۰ درصد اضافه خواهد شد و در سال سوم این نرخ کاملاً آزاد محاسبه می‌شود، لذا روند افزایش قیمت بلیت هواپیما ادامه خواهد داشت.»

وزیر راه ایران هم‌چنین اظهار داشت که افزایش ۳۰ درصدی بلیت هواپیماها در ایران تنها «در حد پرداخت بدهی‌های قبلی شرکت‌های هواپیمایی» است و با این قیمت‌ها «نمی‌توان توقع نوسازی» ناوگان هوایی را داشت.

حمید بهبهانی در ادامه گفت که «شرکت‌های هواپیمایی ایران آن‌قدر بی‌پول شده‌اند که به دنبال هواپیماهای ارزان هستند که نتیجه آن ناایمن بودن پروازها می‌شود» و افزود که به این خاطر به نظر او «بلیت گران شود بهتر است».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مدیران وزارت راه معتقدند برای بازسازی ناوگان هوایی ایران نیاز به افزایش ۷۰ درصدی قیمت بلیت‌هاست و «افزایش ۳۰ درصدی نهایتاً پس از مذاکرات طولانی با دفتر رئیس جمهور به اجبار مورد قبول واقع شده‌ است».
وزیر راه گفت که «شرکت‌های هواپیمایی ایران آن‌قدر بی‌پول شده‌اند که به دنبال هواپیماهای ارزان هستند که نتیجه آن ناایمن بودن پروازها می‌شود» و افزود که به این خاطر به نظر او «بلیت گران شود بهتر است.»

این در حالی است که رضا نخجوانی، معاون وزیر راه و ترابری، روز پانزدهم مهرماه با اعلام خبر افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت‌ها گفته بود که با این کار هزینه مسافرت‌های هوایی «به نرخ واقعی» نزدیک‌تر می‌شود.

به نوشته ایسنا، مدیران خطوط هوایی ایران می‌گویند افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت‌ها «جوابگوی هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی نیست و زمانی می‌توان هواپیماهای نو وارد کرد که نرخ بلیت ۸۰ درصد افزایش یابد».

این خبرگزاری هم‌چنین از قول مدیرعامل یکی از شرکت‌های هواپیمایی ایران می‌افزاید که «حدود نیمی از مسافران پروازهای داخلی کشور از مسئولان و کارمندان هستند که بهای بلیت‌شان را دولت می‌پردازد و پرداخت یارانه به آنها یعنی دادن یارانه به دولت و نه به مردم و بنابر این آن دسته از مردمی که تاکنون هواپیما سوار نشده‌اند شاید دیگر نتوانند این وسیله حمل‌ونقلی را امتحان کنند».

تنها در پی اعلام خبر اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها در ایران، برخی از کالاها و خدمات مانند برق نیز با افزایش قیمت مواجه شده‌اند.

در این میان خبرگزاری رویترز نیز به تازگی در گزارشی درباره پیامدهای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، از نگرانی مردم ایران نسبت به افزایش شدید قیمت فرآورده‌های سوختی در راستای اجرای این قانون خبر داده‌ است.
XS
SM
MD
LG