لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۳

بشار اسد در تهران: هدف گفت‌وگوهای صلح تنها حمایت داخلی از اوباما است


بشار اسد و محمود احمدی‌نژاد
بشار اسد و محمود احمدی‌نژاد
بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه که برای دیدار با محمود احمدی‌نژاد وارد تهران شده، روز شنبه با اشاره به موضوع صلح اسرائیل و فلسطین گفت که «در روند صلح فلسطین هیچ تغییری ایجاد نشده‌است و این مذاکرات هدفی جز حمایت از اوباما در داخل آمریکا دنبال نمی‌کند.»

دور تازه گفت‌وگوهای صلح میان اسرائیل و فلسطینیان یک ماه پس از آغاز، هم‌اینک به خاطر عدم تمدید قانون توقف شهرک‌سازی توسط اسرائیل در کرانه باختری رود اردن، با خطر رسیدن به بن‌بست مواجه شده‌است.

دولت اوباما که در حال میانجی‌گری برای ایجاد صلح میان طرفین اسرائیلی و فلسطینی و تشکیل کشور مستقل فلسطین است در روزهای اخیر تلاش کرده از یک سو اسرائیل را زیر فشار بگذارد که تعلیق در خانه‌سازی‌ها را ادامه دهد و از سوی دیگر نیز در حال تلاش برای متقاعد کردن تیم مذاکره‌کننده فلسطینی بوده است تا مذاکرات را ترک نکنند.

سفر بشار اسد به تهران در حالی صورت می‌گیرد که دولت اوباما به طوری فزاینده سوریه را به ایجاد روابط بهتر با ایالات متحده و گرفتن فاصله از تهران ترغیب کرده‌است.

در همین حال، مقام‌های ارشد آمریکایی از جمله رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، ایران و سوریه را متهم می‌کنند که با تسلیح گروه پیکارجوی حزب‌الله لبنان باعث بی‌ثباتی منطقه می‌شوند.

به گفته رسانه‌های داخل ایران، موضوع لبنان، عراق و فلسطین از موضوعات اصلی گفت‌وگوها میان بشار اسد و محمود احمدی‌نژاد در تهران خواهد بود.

اعطای نشان عالی به بشار اسد

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، در این سفر هم‌چنین طی مراسم رسمی با حضور محمود احمدی‌نژاد، به بشار اسد، نشان درجه یک «جمهوری اسلامی» اعطا شد.

نشان عالی درجه یک، عالی‌ترین نشانی است که به موجب آیین‌نامه اعطای نشان‌های ایران، به سران و رؤسای جمهور کشورها اعطا می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ایران، بشار اسد از جمله به خاطر آن‌چه «دفاع از حقوق ملت ایران به خصوص در موضع هسته‌ای» و «ایستادگی در کنار مردم فلسطین و لبنان در برابر تهاجم صهیونیست‌ها و همگامی سوریه با جمهوری اسلامی ایران در صحنه‌های بین‌المللی» توصیف شده شایسته دریافت این نشان دانسته شده‌است.

بنا بر آیین‌نامه اعطای نشان‌های دولتی ایران، از جمله شرایط دریافت نشان عالی «جمهوری اسلامی» توسط مقام‌های دیگر کشورها، «تلاش بی‌وقفه برای ایجاد صلح و امنیت و آسایش در جهان»، «اکتساب آزادی‌های اساسی و حقوق بشر برای مردم کشور خود» و «حمایت‌های حساس و شایسته از مواضع ایران در صحنه‌های مهم بین‌المللی» است.

این نشان پیش از این نیز در سال ۸۵ از سوی دولت ایران به هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا اعطا شده بود.
XS
SM
MD
LG