لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۲

جیوما هوسف به ریاست‌جمهوری برزیل انتخاب شد


جیوما هوسف (تلفظ برزیلی از نام Dilma Rousseff) معروف به «بانوی آهنین» از یکم ژانویه ریاست‌جمهوری برزیل را بر عهده می‌گیرد.
جیوما هوسف (تلفظ برزیلی از نام Dilma Rousseff) معروف به «بانوی آهنین» از یکم ژانویه ریاست‌جمهوری برزیل را بر عهده می‌گیرد.
برای نخستین بار در برزیل، بزرگ‌ترین کشور آمریکای جنوبی، یک زن به سمت ریاست‌جمهوری رسید. بر اساس اعلام کمیته انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل، خانم جیوما هوسِف ۶۲ ساله، کاندیدای حزب حاکم کارگران، در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به پیروزی دست یافته‌است.

جیوما هوسف که به ۵۵ درصد از آرا دست یافته و از پشتیبانی «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا»، رئیس جمهوری کنونی برزیل برخوردار است قرار است روز یکم ژانویه جانشین آقای داسیلوا شود.

با شمارش ۹۴ درصد از آرا، مشخص شد که ژوزه سِرا، رقیب اصلی انتخاباتی خانم هوسف از حزب سوسیال دموکرات تنها به ۴۵ درصد از آرای این انتخابات دست یافته‌است.

خانم هوسف که از چریک‌های چپگرای پیشین برزیلی است و در دهه هفتاد به خاطر مبارزه با دیکتاتور نظامی وقت زندانی و شکنجه شد، پیش از این در هیچ انتخابات عمومی نامزد نشده‌بود. وی نخست به عنوان وزیر انرژی آقای لولا و پس از آن در سمت ریاست کابینه او انجام وظیفه کرد و در این سمت توانسته در کاهش میزان فقر حدود ۳۰ میلیون نفر از مردم برزیل نقش داشته‌باشد.

با اینکه اقتصاد برزیل در دوران شکوفایی به‌سر می‌برد ولی از نابسامانی‌ها در ارزش پول این کشور و فرسوده شدن بخشی از زیرساخت‌ها، به عنوان بخشی از چالش‌های پیش روی خانم هوسف نام برده می‌شود.

در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل، که روز سوم اکتبر برگزار شد هیچ‌یک از نامزدها به اکثریت مطلق لازم برای احراز سمت ریاست‌جمهوری دست نیافتند.

«لوئیس لولا دا سیلوا» که بنا بر نظرسنجی‌ها از پشتیبانی ۸۰ درصد از مردم برزیل برخوردار است، بر پایه قانون به خاطر گذراندن دو دوره در سمت ریاست‌جمهوری، اجازه شرکت در انتخابات تازه برای این مقام را نداشت.
آقای لولا، در جریان این انتخابات که ۱۳۶ میلیون نفر حق شرکت در آن را داشتند از جیوما هوسف اعلام حمایت کرد.

اوایل ماه جاری، مارینا سیلوا، از حزب سبز برزیل نیز در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرد اما به شمار کافی از آرا برای رسیدن به دور دوم دست نیافت.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم در ایران نیز روز یکم نوامبر پیروزی جیوما هوسف را در این انتخابات به وی تبریک گفت.

وی در این نامه تبریک اظهار داشت که «روابط ایران و برزیل در سال‌های اخیر از پیشرفت چشمگیری برخوردار بوده و یقین دارم که این روند در دوره ریاست جمهوری سرکار عالی نیز تداوم یافته و تقویت خواهد شد.»

روابط تهران و برازیلیا در دوران ریاست‌جمهوری لولا داسیلوا رو به گسترش بوده و اوایل سال جاری، برزیل به همراه ترکیه پیشنهادی را برای پردازش سوخت هسته‌ای برای ایران مطرح کردند که این پیشنهاد با استقبال قدرت‌های غربی روبه‌رو نشد.

این پیشنهاد بخشی است از روند کوشش برای کاستن از نگرانی‌های غرب در مورد برنامه هسته‌ای ایران. ایران نگرانی‌های قدرت‌های غربی در مورد احتمال تسلیحاتی شدن برنامه هسته‌ای خود را بی‌اساس می‌داند.
XS
SM
MD
LG