لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۲

ایران از افزایش ذخیره نفتی اش تا میزان ۱۵۰ میلیارد بشکه خبر داد


مسعود میرکاظمی، وزیر نفت ایران از کشف یک میدان عظیم گازی در استان هرمزگان خبر داده است.
مسعود میرکاظمی، وزیر نفت ایران از کشف یک میدان عظیم گازی در استان هرمزگان خبر داده است.
وزیر نفت ایران روز دوشنبه گفت مجموع ذخایر نفت خام قابل استحصال ایران به ۱۵۰ میلیارد و ۳۱۰ میلیون بشکه افزایش یافته‌است که این میزان نسبت به ذخایر ۱۳۷ میلیارد بشکه ایران که قبلاً اعلام شده‌بود ۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

مسعود میرکاظمی در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی در تهران با اعلام اینکه این میزان، حجم حساب شده تا پایان شهریورماه امسال را در بر می‌گیرد افزود: «پیش‌بینی می‌کنیم با انجام اکتشافات جدید و بررسی اطلاعات میادین باقی‌مانده حجم ذخایر نفتی ایران افزایش یابد.»

وی با اعلام اینکه هم‌اکنون در معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت کمیته‌ای برای بازنگری ذخایر هیدروکربوری ایران ایجاد شده‌است، گفت که به زودی «حجم دقیق ذخایر نفت ایران» به سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، ارائه می‌شود.

اعلام این خبر یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که عراق گزارشی از افزایش زیاد حجم ذخایر اثبات شده نفت خود ارائه کرد که طبق این گزارش و گزارش‌های سازمان اپک، عراق با پشت سر گذاشتن ایران به سومین کشور نفت‌خیز جهان تبدیل شده‌ است.

وزیر نفت عراق روز دوشنبه گذشته با اعلام یک‌ چهارم افزایش در حجم ذخایر اثبات شده نفت آن کشور، گفت که این ذخایر از ۱۱۵ میلیارد بشکه به بیش از ۱۴۳ میلیارد بشکه رسیده‌است.

اظهارات تازه وزیر نفت ایران به این معنی است که ایران همچنان در رتبه «سومین کشور نفت‌خیز» پس از عربستان سعودی و ونزوئلا باقی مانده است ولی این آمارها هنوز از سوی منابع مستقل تایید نشده است.

وزیر نفت ایران روز دوشنبه همچنین اعلام کرد که «به استناد آخرین مطالعات انجام شده هم‌اکنون ایران بیش از ۳۳ تریلیون ذخایر گاز طبیعی دارد.

آقای میرکاظمی می گوید که میدان گازی جدیدی به نام «سفید» در ۱۴۰ کیلومتری شمال غربی بندر لنگه هرمزگان با حجم ۷۰ میلیارد متر مکعب ذخایر گاز طبیعی کشف شده‌است.

اخبار مربوط به افزایش ذخایر نفت و گاز ایران در حالی اعلام می‌شود که صادرات نفت خام این کشور به بازارهای اروپا به دلیل افزایش مشکلات بانکی ناشی از اعمال تحریم‌های یک‌جانبه کشورها در دو ماه گذشته کاهش چشمگیر یافته است.

گزارش‌های تازه اتحادیه اروپا حاکی است که شرکت‌های کوچک‌تر نفتی متعلق به پرتغال، اسپانیا و یونان به تبعیت از خریداران بزرگ‌تر اروپایی مانند شل و توتال با هدف جایگزینی نفت خام وارداتی خود از ایران اینک متوجه سایر منابع از جمله نفت خام صادراتی عراق شده‌اند.

شرکت‌های بزرگ نفتی هم‌اینک سرگرم انجام یک رشته معاملات برای افزایش تولید نفت در عراق هستند و امیدوارند ظرفیت تولید این کشور را از سطح فعلی دو و نیم میلیون بشکه در روز به سطح عربستان سعودی که ۱۲ میلیون بشکه در روز است برسانند.
XS
SM
MD
LG