لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴

صنعت نفت،‌ «گرفتار در چنبره بی‌اطلاعی و نابلدی»


در بغداد، وزیر نفت عراق روز دوشنبه اعلام کرد که برآوردهای جدید نشان می‌دهد ذخایر اثبات شده نفت این کشور از ۱۱۵ میلیارد بشکه به بیش از ۱۴۳ میلیارد بشکه افزایش یافته ‌است.

بر اساس این آمار، ایران با از دست دادن عنوان سومین کشور نفت‌خیز جهان، جای خود را به عراق داده است.

رادیوفردا در گفت‌وگو با دکتر منصور کشفی، کارشناس انرژی فسیلی و استاد دانشگاه در ایالت تکزاس آمریکا، نظر وی را در این مورد و موارد دیگری مانند میزان تولید و مشارکت ایران در فعالیت‌های فلات قاره لبنان جویا شده است:

منصور کشفی: کشورهای عضو اپک به‌ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس همیشه در این مورد ارقام ساختگی انتشار داده‌اند و این ارقام بیش از حدی است که نفت یا گاز دارند.

و از آن جا که اجازه نمی‌دهند که کارشناس بی‌طرف و بین‌المللی این ارقام را بررسی کند، به این ترتیب دنیا قبول می‌کند که این ارقامی که ارائه می‌کنند محتملا درست است.این امر در گذشته بوده و الان هم وجود دارد.

اما ما بایستی در این ارقام داده شده شک کنیم. ولی باید همچنین اضافه کنم که کشور عراق در مقایسه با ایران تقریبا از نظر اکتشاف نفت دست‌نخورده است و امکان دارد که عراق نفت بیشتری داشته باشد.

  • آیا امکان دارد که عراق در آینده از حیث تولید نفت، از ایران هم پیشی بگیرد؟

البته تولید مرحله جدایی است. در تولید نفت دو مسئله مهم وجود دارد. نخست تکنولوژی روز نفت، برای این که تکنولوژی نفت مرتبا تغییر کرده و پیشرفت می‌کند. و باید کشورهای تولیدکننده همیشه در ارتباط با این تکنولوژی باشند.

قسمت دوم سرمایه‌گذاری در حوزه نفت است. متاسفانه در ایران در طول ۳۲ سال گذشته نه تکنولوژی وجود داشته و نه صنعت نفت ما سرمایه‌گذاری کرده است.

بنابراین در این مورد می‌شود گفت که بله. کشور عراق اگر این قراردادی که چهار یا پنج ماه قبل با شرکت‌های خارجی منعقد کرده است را به عمل برساند، تولید عراق همان طور که آقای شهرستانی، وزیر نفت عراق، اعلام کرده به ۱۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید و تقریبا پایاپای تولید کشور عربستان سعودی خواهد بود.

ما می‌توانستیم از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دنیا باشیم. همان طور که در گذشته بودیم و تولیدمان تا شش میلیون بشکه هم رسید. اما به علت عدم سرمایه‌گذاری و ناآگاهی به تکنولوژی صنعت نفت و بی‌اعتنایی به صنعت نفت ایران از طرف مدیران امور، به تدریج صنعت نفت ما افت کرد و تولید همان گونه که کارشناسان بین‌المللی اعلام کردند و خود من هم بارها گفتم و مقالاتی هم در این مورد منتشر کردم، تولید ما ۲۵۰ بشکه در روز برای هر سال کمتر می‌شود.

باید اشاره کنم که چون اطلاع کافی برای تولید وجود ندارد، نفت بسیار حیف و میل می‌شود، همان طور که این اواخر هم شاهد بودیم این حیف و میل باعث انفجار و آتش‌سوزی در چاه‌های نفت شد.

همه اینها به دلیل ناآگاهی و بی‌اطلاعی از تکنولوژی است و این که چیزهایی که باید تعمیر یا تعویض شوند در چاه‌ها و میادین نفتی تعمیر و تعویض نمی‌شوند.

  • آقای دکتر کشفی، با توجه به آن چه که گفتید، اعلام خبر مربوط به ابراز علاقه دولت ایران برای همکاری با لبنان جهت اکتشاف، حفاری و استخراج نفت و گاز از فلات قاره لبنان را چگونه توجیه می‌کنید؟

البته این مسئله مقداری مضحک است. داستان این است که در فلات قاره دریای مدیترانه، نفت و گاز وجود دارد و ثابت شده است. اخیرا هم دولت اسرائیل در فلات قاره خودش میدان‌های گاز بسیار بزرگی پیدا کرده است.

بنابراین رژِیم جمهوری اسلامی ایران برای این که به ترتیبی با دولت اسرائیل رقابت کند یا در لبنان محبوبیتی به دست بیاورد اعلام کرده است که حاضر است در فلات قاره لبنان در دریای مدیترانه اکتشاف و تولید نفت و حفاری را انجام بدهد.

دولت جمهوری اسلامی اگر این توان را داشت در خود ایران وقتی شرکت‌های خارجی به علت تحریم‌ها از ایران خارج شدند متوسل به شرکت‌های دست‌دوم و سوم آسیای شرقی مثل مالزی، اندونزی و ترکیه که هیچ کدام‌شان در صنعت نفت نه ارزشی دارند و نه به حساب می‌آیند نمی‌شد و قرارداد نمی‌بست تا برای حفاری در دریای مازندران و میدان پارس جنوبی اقدام کنند.

گرفتاری صنعت نفت ما بی‌اطلاعی و نابلدی است. حالا اینها می‌خواهند در دریای مدیترانه برای لبنان حفاری کنند و نفت تولید کنند؟ غیرقابل‌باور است. این ادعا فقط برای تبلیغات و مصرف داخلی و جلب توجه جوانان بیروت است که بگویند ما برای شما حفاری خواهیم کرد.
XS
SM
MD
LG