لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۸

«روسیه و چین همچنان بنزین در اختیار ایران می‌گذارند»


علیرغم تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران که انجام معاملات نفتی با جمهوری اسلامی را با محدودیت‌های گسترده روبه‌رو کرده‌است، اخبار ضد و نقیضی مبنی بر صادرات بنزین به ایران از سوی روسیه و چین به گوش می‌رسد.

به گزارش رویترز به نقل از منابع آگاه، در هفته گذشته شرکت چینی ژوهای ژنرونگ به همراه شرکت روسی لوک‌اویل از طریق شرکت لیتاسکو، شاخه تجاری لوک‌اویل که در ژنو سوئیس مستقر است، یک محموله بنزین حاوی ۲۵ هزار بشکه را در بندر عباس تحویل داده‌اند.

این خبرگزاری همچنین می‌افزاید که کشتی حامل محموله دوم شرکت لیتاسکو که حاوی سوخت موتوری است نیز در اواخر این هفته بار خود را در بندر عباس تحویل خواهد داد.

این در حالی است که شرکت لوک‌اویل در ماه اردیبهشت سال جاری اعلام کرد که در راستای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی به این کشور را به حالت تعلیق درخواهد آورد.

سخنگوی شرکت لوک‌اویل در توضیح دلایل این ارسال گفته است که ارسال محموله بنزین اخیر در چارچوب قراردادهای قبلی صورت گرفته است.

با این حال روز چهارشنبه، ۲۱ مرداد، شرکت لیتاسکو در بیانیه‌ای ارسال هرگونه محموله نفتی به ایران در چند وقت اخیر را تکذیب کرد.

در این بیانیه آمده است که شرکت لیتاسکو و شرکت‌های تابع آن هم اکنون به عرضه محصولات تصفیه شده نفتی به ایران نمی‌پردازند و در حال حاضر هیچ قراردادی میان این شرکت و جمهوری اسلامی مبنی بر ارسال فرآورده‌های نفتی به ایران وجود ندارد.

این تکذیب در حالی صورت می‌گیرد که چین تا کنون در این مورد انتشار اخباری مبنی بر ارسال بنزین به ایران از سوی این کشور واکنشی نشان نداده‌ است. رویترز همچنین می‌نویسد حدود نیمی از بنزینی که در ماه‌های گذشته به ایران وارد شده است، از سوی شرکت‌های چینی ارسال شده است.

به موجب تحریم‌های مضاعف ایالات متحده کمپانی‌های فروشنده بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی به ایران در فهرست سیاه ایالات متحده قرار می‌گیرند و همچنین تحریم‌های مضاعت اتحادیه اروپا نیز محدودیت‌های بسیاری را برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز و صنعت پالایشگاهی ایران به وجود آورده است.

با این حال روسیه و چین به عنوان اعضای دائم شورای امنیت اگرچه با اجرای دور چهارم تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران موافقت کرده‌اند، اما همواره مخالفت خود را با تحت فشار قرار دادن بخش نفت و گاز ایران اعلام کرده‌اند و وزیر انرژی روسیه در اواخر تیرماه اعلام کرد که علیرغم تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران شرکت‌های این کشور‌ آماده تحویل بنزیل و فرآورده‌های نفتی به تهران هستند.
XS
SM
MD
LG