لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

اثرات تحریم؛ «ترکیه قادر به تامین بنزین مورد نیاز ایران نیست»


برخی از خبرگزاری های ایران مدعی شده اند که با وجود تحريم فروش بنزين به ايران از سوی دولت آمريكا، تركيه در ماه ژوئن بنزين بيشتري به ايران صادر كرده است.

بر پایه گزارش دیگری، وزیر انرژی ترکیه روز جمعه گفته است؛ كشورش به مبادلات نفتي خود با ايران ادامه مي دهد.



رادیو فردا در گفت و گو با گودرز اقتداری، استاد دانشگاه ایالتی فالکلند در رشته علوم سیستم ها و کارشناس حوزه ترابری شهری در آمریکا، نخست از او درباره میزان واردات بنزین و قیمت بنزین وارداتی از ترکیه می پرسد.

گودرز اقتداری: بر اساس اطلاعاتى كه ما داريم ایران چيزى حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ تومان نسبت به آن قيمتى كه مردم براى خريد بنزين پول می دهند، براى هر ليتر بنزين به طور اضافه پرداخت مى كند. يعنى دولت دارد سوبسيدى بابت بنزين پرداخت مى كند كه از جاى ديگر تامين نمى شود.

آيا اين گران تر خريدن و ارزان تر فروختن بنزين، مربوط به دوران پس از صدور قطعنامه و تحريم هاى تازه عليه ايران است؟

نه . هميشه ايران بابت فروش بنزين سوبسيد اضافه اى داشته است.

پس به اعتقاد شما، تحريم هاى اخير تاثير چندانى بر واردات بنزين در ايران نگذاشته است؟

چرا. صد در صد تاثير داشته است. ايران الان بازارهاى بسيار معدودى براى تامين بنزين در اختيار دارد. اگر اطلاع داشته باشيد ايران در گذشته از هند، چين ، كره و حتى از ژاپن بنزين خريدارى مى كرد.

ولى الان بسيارى از اين كشورها از جمله هندوستان، به طور قطع از فروش بنزين به ايران خوددارى مى كنند. خبرهايى كه هست حاكى از اين است كه تركيه الان تنها توليد كننده اى است كه حاضر شده به ايران بنزين بفروشد.

آيا ايران مى تواند آن ميزان ۲۰ يا ۳۰ درصد بنزين مورد نيازش را كه از طريق واردات تامين مى كند، از راه تركيه وارد كند؟

من بعيد مى دانم اين كافى باشد. توليد و مصرف اضافه بر نيازى كه تركيه مى تواند به ايران بفروشد، نمى تواند كافى باشد.

ايران ازطريق شمال عراق و منطقه كردستان هم بنزين وارد مى كند كه ظاهرا اين مقدار بنزين به طور قاچاق وارد كشور مى شود و الان دولت آمريكا از عراق خواسته است از قاچاق فرآورده هاى نفتى به ايران خوددارى كند.

واقعيت مطلب اين است كه مصرف يك كشور ۷۰ ميليونى، خيلى بيشتر از آن است كه ايران قادر باشد از طريق قاچاق از منطقه كردستان عراق يا حتى از تركيه، آن را تامين كند.

خبرگزارى فارس مدعى شده است كه تركيه توانسته تحريم هاى آمريكا عليه ايران را ناديده بگيرد و در ماه ژوئن بيشتر از ماه گذشته به ايران بنزين صادر كرده است.

اصولا به اعتقاد من تركيه توان اقتصادى و توليدى آن را ندارد كه قادر باشد تمام نياز ايران را تامين كند. حتى اگر بخواهد به طور واضح تحريم ها را دور بزند، من فكر نمى كنم تركيه آن قدر مازاد توليد بنزين داشته باشد كه بتوان ۲۵ درصد (بنزین) مورد نياز ايران را تامين كند.
XS
SM
MD
LG