لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۷

ایران: بانک جهانی نسبت به ما رفتار تبعیض‌آمیز دارد


شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران
شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران
ایران روز جمعه بانک جهانی را متهم کرد که با خودداری از اعطای وام و کمک‌های جدید به ایران نسبت به جمهوری اسلامی «رفتار تبعیض‌آمیز» دارد.

شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران، در سخنرانی خود در جلسه عمومی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در واشینگتن گفت که کمک‌های توسعه‌محور و بشردوستانه جزئی از تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران نیست و رفتار بانک جهانی باعث می‌شود که «یک کشور عضو از منابع توسعه محروم بشود».

به گفته وزیر اقتصاد ایران، خودداری بانک جهانی از تنظیم یک راهبرد جدید اعطای وام برای ایران، معروف به «راهبرد مساعدت به کشور» از سال ۲۰۰۵ به این‌سو، با بندهای توافق‌نامه این بانک مغایرت دارد.

در همین حال، یکی از مقام‌های بانک جهانی در واکنش به این سخنان به خبرگزاری رویترز گفت: «همان‌طور که به مقام‌های ایران هم گفتیم، به خاطر تحریم‌های اخیر و بلاتکلیفی‌هایی که پیرامون برخی بانک‌ها وجود دارد ما در حال بازنگری تمامی امور پرداختی خود هستیم.»

شمس‌الدین حسینی روز جمعه در این باره گفت که در دیدارهایی که با مقام‌های بانک جهانی داشته، این مقام‌ها، تحریم‌های سازمان ملل و «نظر منفی برخی کشورها» را به عنوان دلیل عدم اعطای وام به ایران ذکر کرده‌اند.

وی افزود: «بانک جهانی اجازه ندارد به هیچ وجه در امور داخلی کشورهای عضو دخالت کند و نباید تحت تأثیر گرایش‌های سیاسی کشورهای عضو قرار گیرد.»

به گفته آقای حسینی، بانک جهانی در عین حالی که پرداخت وام‌های تأیید شده قبلی را به ایران متوقف کرده، بهره و دیگر مبالغ مربوط را از ایران می‌گیرد.

ماه گذشته مهدی ثمره هاشمی، مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران، نیز به خبرگزاری فارس گفت که «فشار سیاسی» باعث شده تا برخی اعضای بانک جهانی با پرداخت وام ۳۰۰ میلیون دلاری برای طرح فاضلاب تهران مخالفت کنند.

او همچنین اظهار داشت که مقام‌های ایرانی برای دریافت این وام و وام‌های دیگر با بانک توسعه اسلامی در دو ماه گذشته مذاکراتی داشته‌اند و به طور کلی موافقت آنها را جلب کرده‌اند، اما سپس افزود: «مسئله این است که بانک توسعه اسلامی هم بی‌تأثیر از بانک جهانی و سیاست تحریم‌ها نیست و آنجا هم ممکن است برای گرفتن وام موانعی ایجاد کنند.»

«تحریم‌ها برخی مشکلات ایجاد کرده‌اند، ولی ما قوی‌تر شده‌ایم»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران در ادامه سخنرانی خود در جلسه عمومی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول با اشاره به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران اظهار داشت که «بعد از این تحریم‌ها ما قوی‌تر شده‌ایم».

این در حالی است که دولت آمریکا طی هفته‌های اخیر تاکید کرده‌ است تحریم‌های اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین تحریم‌های یک‌جانبه کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی «بیش از انتظار تاثیرگذار» هستند.

شمس‌الدین حسینی در ادامه سخنرانی خود پذیرفت که این تحریم‌ها «برخی مشکلات را برای ایران ایجاد کرده‌اند»، اما افزود که «وقتی کسی مشکلات را حل می‌کند قوی‌تر می‌شود و ما هم امروز بسیار قوی‌تر هستیم».

آقای حسینی هم‌چنین اظهار داشت که ایران در زمینه تجارت و تبدیل پول «هیچ مشکلی» ندارد. این در حالی است که پس از بانک‌های بزرگ غربی، امارات متحده عربی نیز که شریک اصلی تجاری ایران است مناسبات خود را با تعدادی از بانک‌های ایرانی که در فهرست سیاه وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار دارند قطع کرده‌ است.

مالزی نیز اخیرا فعالیت شعبه بانک ملت ایران را در آن کشور متوقف کرده و چندی پیش نیز ژاپن و کره جنوبی نیز چنین تصمیمی گرفتند.

از نگاه ایالات متحده، شماری از بانک‌های ایرانی از شریان‌های اصلی تامین هزینه تسلیحاتی و هسته‌ای در ایران هستند و هم‌زمان با تشدید تحریم‌های بین‌المللی، معامله با آنها نیز باید متوقف شود.
XS
SM
MD
LG