لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۴

کاهش در مناسبات بانکی امارات متحده عربی با ایران


روزنامه وال استریت جورنال از قول مقامات دولتی در امارات متحده عربی می‌نویسد که این کشور مناسبات خود را با تعدادی از بانک‌های ایرانی که در فهرست سیاه وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار دارند قطع کرده است.

از نگاه آمریکا این بانک‌های ایرانی یکی از شریان‌های اصلی تامین هزینه تسلیحاتی و هسته‌ای در ایران بوده و همزمان با تشدید تحریم‌های بین‌المللی معامله با آنها نیز باید متوقف شود.

دولت آمریکا در ماه‌های اخیر بر تلاش خود برای تشویق کشورهای دیگر به قطع مناسبات بانکی با ایران افزوده است. در این میان تصمیم دولت امارات متحده عربی در این راستا اهمیت ویژه‌ای دارد، چرا که این کشور یکی از مراکز اصلی صادرات به ایران بوده و بانک‌های آن از جمله امکانات مهم بانک‌های ایرانی برای تماس با شبکه بانکی بین‌المللی بوده‌اند.

به نوشته وال استریت جورنال، استوارت لوی، مقام مسئول تحریم‌ها در وزارت خزانه‌داری آمریکا، در ماه اوت به امارات متحده عربی، بحرین و لبنان سفر کرده تا کشورهای خاورمیانه را به کاهش مناسبات بانکی و تجاری خود با ایران متقاعد سازد. او در مصاحبه‌ای به هنگام دیدار خود از منطقه گفت: «دولت‌ها و موسسات مالی در کشورهای خاورمیانه به نسبت گذشته در مورد رعایت موازین تحریم‌ها علیه ایران جدی‌تر شده‌اند.»

مالزی نیز اخیرا فعالیت شعبه بانک ملت ایران را در آن کشور متوقف کرده و چندی پیش نیز ژاپن و کره جنوبی نیز چنین تصمیمی گرفتند. بانک ملت از جمله بانک‌های ایرانی است که به خاطر ارتباط با فعالیت‌های مالی برنامه هسته‌ای ایران در فهرست سیاه تحریم‌های سازمان ملل متحد و دولت آمریکا قرار دارد.

وال استریت جورنال از سوی دیگر از قول مقامات بانک ملت می‌نویسد که تاکنون مقامات دولت آمریکا هیچ مدرکی در اثبات ادعاهای خود ارائه نکرده‌اند. علی دیواندری، مدیرعامل بانک ملت، در مصاحبه با رسانه‌های ایرانی مدعی شده است که با وجود تحریم‌های آمریکا حجم ذخایر ارزی این بانک از سال گذشته تاکنون دو برابر شده است.

اکنون امارات متحده عربی و مالزی نیز به جمع کشورهایی پیوسته‌اند که مناسبات بانکی خود را با ایران محدود یا متوقف کرده‌اند. اوایل هفته جاری رئیس بخش مبارزه با پول‌شویی در بانک مرکزی امارات متحده عربی علنا اعلام کرد که دولت این کشور بر اساس تحریم‌های مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد برخی از حساب‌های ایرانی را در این بانک مسدود کرده است.

به نوشته وال استریت جورنال، اکثر مقامات و مدیران بانکی در امارات متحده عربی و ابوظبی از اظهار نظر در مورد چگونگی مناسبات مالی با ایران پرهیز می‌کنند. ولی یکی از مقامات ارشد در یکی از بانک‌های دوبی می‌گوید که بانک‌های این کشور هنوز با برخی از بانک‌های ایرانی مناسباتی دارند، هر چند که در دوره اخیر مراسلات و نقل و انتقال ارز از طریق این بانک به ایران به‌شدت کنترل می‌شود.

مقامات بانک مرکزی امارات متحده عربی مشخصا به بانک‌های آن کشور دستور نداده‌اند که مقررات مربوط به تحریم ایران توسط آمریکا را اجرا کنند، ولی به نظر می‌رسد که آنها این مقررات را به مراکز مالی ابلاغ کرده و از آنها خواسته‌اند در فعالیت‌های بانکی با ایران بسیار هوشیارانه عمل کنند.

وال استریت جورنال از قول تعدادی از تجار ایرانی که در دوبی فعال هستند می‌نویسد که در ماه‌های اخیر نقل و انتقال ارز برای تجار بسیار دشوار شده است، حتی در مورد مبالغ اندکی که به ده هزار دلار هم نمی‌رسند.

هفته گذشته به دنبال افزایش ناگهانی بهای ارزهای خارجی در ایران بسیاری دلیل آن را کاهش حجم ارزهای خارجی در بازار داخلی تحت تاثیر توقف مراسلات بانکی از طریق دوبی دانستند. در آن روزها ارزش برابری ریال حدود ده درصد کاهش یافت، هر چند از آن زمان تاکنون حد زیادی از این کاهش جبران شده است.

وال استریت جورنال اشاره می‌کند که کشورهایی مثل امارات متحده عربی باید تعادل بسیار حساس و شکننده‌ای را بین دوستی با آمریکا و از سوی دیگر مناسبات مالی و تجاری با ایران برقرار کنند. دوبی به طور مشخص از ابتدا از مراکز تجاری و دادوستد اصلی با ایران بوده و جمعیت پرشماری از تجار ایرانی به مرور زمان در این شهر ساکن شده‌اند.

همزمان دولت امارات در یک سال گذشته کنترل بر کالاهای ارسالی به ایران را افزایش داده است. به گفته مقامات گمرک این کشور، طی این دوره در هشت مورد کالاهایی که طبق مصوبات شورای امنیت صدور آنها به ایران غیرقانونی است کشف شده است.

پس از تشدید تحریم‌ها و کاهش مناسبات تجاری و بانکی اروپا با ایران اکنون دولت آمریکا روی آسیا و خاورمیانه تمرکز کرده است. مالزی که مرکز بزرگ‌ترین شبکه بانکی اسلامی است از اهداف عمده آمریکا برای کنترل تجارت با ایران است و همین طور کشورهای ژاپن، کره جنوبی و چین که هر یک از جمله بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران هستند.

در نوامبر سال گذشته دولت آمریک یک بانک فعال در مالزی را که بانک ملت ایران صاحب آن است در فهرست سیاه تحریم‌ها قرار داد. دولت آمریکا بانک ملت و موسسات مالی متعلق و وابسته به آن را به خاطر دخالت در تامین هزینه‌های برنامه هسته‌ای ایران مورد تحریم قرار داده است.

هفته گذشته یک مقام مالی دولت مالزی گفت که این کشور فعالیت بانک «فرست ایست اکسپورت» متعلق به بانک ملت ایران را متوقف کرده و دلیل آن رعایت تحریم‌های مصوب سازمان ملل متحد و دولت آمریکا بوده است.
XS
SM
MD
LG