لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۴

کاهش چهار میلیون بشکه از ذخیره نفت خام شناور ایران


پایانه نفتی جزیره سری، خلیج فارس
پایانه نفتی جزیره سری، خلیج فارس
خبرگزاری رویترز به نقل از منابع بازرگانی و کشتیرانی می‌گوید که حجم ذخیره شناور نفت خام ایران طی ماه جاری به میزان چهار میلیون بشکه کاهش یافته‌است.

به گفته این منابع، ایران ماه گذشته ۲۰ میلیون بشکه از نفت خام خود را در کشتی‌های نفت‌کش نزدیک به ساحل نگه می‌داشت که در ماه جاری به خاطر افزایش خرید از سوی کشورهای منطقه آسیا، این میزان ذخیره ایران به ۱۶ میلیون بشکه کاهش یافته‌است.

یکی از منابع صنعتی مرتبط با یک شرکت نفتی غربی در این مورد به رویترز گفته‌است: «در ماه اکتبر دو نفت‌کش بسیار بزرگ حامل نفت خام ایران، نفت‌های خود را از محل ذخیره شناور تخلیه کرده و به سوی شرق فرستاده‌اند و این میزان بیش از میزانی است که معمولاً دیده‌ایم.»

بنا به این گزارش، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران باعث شده تا خریداران اروپایی نفت، خریدهای خود از ایران را کاهش دهند و بازارهای آسیایی هم‌اینک برای جبران این کاهش خرید اروپایی، به افزایش واردات نفت خام از ایران روی آورده‌اند.

به نوشته رویترز، تحریم‌های بین‌المللی که برای وادار ساختن ایران به توقف برنامه هسته‌ای‌اش اعمال شده باعث دشواری در تأمین مالی قرارهای خرید نفت اروپاییان از ایران شده‌است.

یکی از بازرگانان طرف معامله با یکی از شرکت‌های نفتی اروپایی در این زمینه به رویترز گفت: «خریداران شرقی ناچارند بخش بزرگ‌تری از نفت ایران را بخرند زیرا تعداد کسانی که در اروپا قادر به خرید نفت از ایران نیستند این‌قدر زیاد شده که دیگر نمی‌شود نفت ایران را به بازار اروپا ریخت.»

به گفته کارشناسان صنعتی، هم‌اینک تنها چند شرکت بزرگ نفتی اروپایی از جمله «رویال داچ شل»، توتال و اِنی هستند که خریداران عمده اروپایی نفت ایران را تشکیل می‌دهند.

در این پیوند، یک بازرگان دیگر اروپایی به خبرگزاری رویترز گفته‌است: «هم‌اکنون روزانه در حدود ۵۵۰ هزار بشکه از نفت خام ایران وارد اروپا می‌شود. این میزان در اکتبر کمتر از سپتامبر و در سپتامبر کمتر از اوت بود.»

ایران که دومین تولیدکننده بزرگ نفت در سازمان اوپک است روزانه در حدود ۲ میلیون بشکه نفت صادر می‌کند که بیشتر آن راهی کشورهای آسیایی می‌شود.

ایران بخشی از نفت استخراجی خود را در مناطق فراساحلی ذخیره می‌کند و از جمله برای نفت استخراج شده در میدان‌های نفتی سروش و نوروز در خلیج فارس هیچ مخزن ذخیره ساحلی ندارد و همیشه ۶ تا ۱۰ میلیون بشکه از این نفت را در نفت‌کش‌های شناور نگه می‌دارد.

صنعت نفت ایران و نظام بانکی آن از حوزه‌هایی هستند که به دلیل برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی تحت تحریم‌های جامعه جهانی قرار گرفته‌اند.

کشورهای اتحادیه اروپا در آخر ماه مهر در برنامه تحریم خود علیه ایران یک قدم فراتر رفته و اعلام کردند که از این پس بانک‌ها موظف خواهند بود، انتقال بیش از ۱۰ هزار یورو پول به ایران را به دستگاه‌های ذیربط گزارش دهند و هم‌چنین انتقال بیش از ۴۰ هزار یورو به ایران نیازمند دریافت مجوز مخصوص از دستگاه‌های مسئول خواهد بود.

اتحادیه اروپا نیز جمهوری اسلامی را متهم می‌کند،‌ که در چارچوب برنامه هسته‌ای خود،‌ به طور پنهانی برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای تلاش می‌کند، اتهامی که ایران آن را بی‌اساس دانسته و رد می‌کند.
XS
SM
MD
LG