لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

واکنش‌ها به اظهارات محمود احمدی‌نژاد در مورد ۱۱ سپتامبر ادامه دارد


واکنش‌ها به سخنان محمود احمدی‌نژاد در مورد واقعه ۱۱ سپتامبر همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین اظهار نظر، خوزه راموس هورتا، رئیس‌جمهور تیمور شرقی محمود احمدی‌نژاد، را به بیان سخنانی «وقیحانه» متهم کرد. اظهارات آقای احمدی‌نژاد از سوی دبیرکل سازمان ملل نیز «قویاً» محکوم شده‌است.

خوزه راموس هورتا، رئیس‌جمهور تیمور شرقی و برنده صلح نوبل، روز شنبه محمود احمدی‌نژاد را متهم کرد که در مورد حوادث ۱۱ سپتامبر «سخنان شنیعی» بر زبان رانده است.

آقای هورتا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، می‌تواند هر معجون عقلانی، فلسفی یا دینی که ذهن بی‌نظیرش ممکن است بسازد را باور کند و بدون فکر تکرار کند، اما به نظر من هیچ‌یک از ما نباید مقررات و عرف‌های اساسی رفتاری در میان سران را زیر پا بگذاریم و در این مجمع والامقام حرف‌های شنیع بزنیم.»

خوزه راموس هورتا در حین سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل
محمود احمدی‌نژاد روز پنج‌شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک تلویحاً مقام‌های دولت وقت آمریکا را به دست داشتن در حملات تروریستی یازدهم سپتامبر به نیویورک متهم کرد.

رئیس جمهور تیمور شرقی با اشاره به این اظهارات افزود: «او برای چندمین بار کار را در این مجمع و در دیگر تریبون‌ها از حد گذرانده همان‌طور که یک بار دیگر هم واقعیات هولوکاست را زیر سؤال برد».

محمود احمدی‌نژاد، که پیشتر واقعه کشتار یهودیان را توسط آلمان نازی نیز انکار کرده‌است، روز پنج‌شنبه در بخش دیگری از سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل ادعا کرد که «اکثریت مردم آمریکا و ملت‌ها» بر این باورند که دولت آمریکا خود در حملات ۱۱ سپتامبر دست داشته‌است.

در واکنش به سخنان تازه رئیس جمهور ایران، بان گی-مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز روز جمعه اظهارات محمود احمدی‌نژاد را در مورد دست داشتن دولت آمریکا در حملات ۱۱ سپتامبر، «قویاً» محکوم کرد.

آقای بان اظهار داشت: «من قویاً اظهاراتی که روز گذشته توسط رهبر یکی از هیئت‌ها در مورد زیر سؤال بردن علت حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر به خاک ایالات متحده بیان شد را محکوم می‌کنم.»

در جریان سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در مجمع عمومی امسال سازمان ملل، نمایندگان ایالات متحده و همین طور نمایندگان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در اعتراض به این ادعای آقای احمدی‌نژاد سالن مجمع عمومی را ترک کردند.

هیئت آمریکایی حاضر در سازمان ملل حتی پیش از به پایان رسیدن سخنان محمود احمدی‌نژاد، بیانیه‌ای در محکومیت این اظهارات منتشر کرد و گفته‌های او را «نفرت‌انگیز و متوهمانه» خواند.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز در واکنش به اظهارات آقای احمدی‌نژاد آن را «گستاخانه و غیرقابل قبول» خواند و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی، سخنان محمود احمدی‌نژاد را در باره یازدهم سپتامبر، «توهین‌آمیز»، «نفرت‌انگیز» و «نابخشودنی» دانست.

در پی آن، محمود احمدی‌نژاد نیز به اظهارات مقام‌های آمریکایی درباره سخنرانی خود در نیویورک واکنش نشان داده و آن را «ناشیانه» دانسته و علی لاریجانی، رییس مجلس، نیز باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، را یک «شرور» بین المللی خوانده‌است.
XS
SM
MD
LG