لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۵

ادامه مخالفت روسیه با هرگونه تحریم یک‌جانبه علیه ایران


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
با وجود خودداری روسیه از تحویل موشک‌های پدافندی اس-۳۰۰ به ایران، وزیر خارجه روسیه روز شنبه اعلام کرد که کشورش همچنان با هرگونه تحریم یک‌جانبه علیه ایران مخالف است.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه، سرگئی لاوروف در یک مصاحبه با تلویزیون دولتی روسیه در این خصوص گفت: «حتی اگر بخواهیم جنبه قانونی قضیه را هم کنار بگذاریم، باز هم تحریم‌های یک‌جانبه تخلف محسوب می‌شود.»

وی در عین حال عنوان کرد که تصمیم روسیه برای ممنوعیت تحویل اس-۳۰۰ به ایران به خاطر پیروی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل اتخاذ شده‌است.

دمیتری مدودیف، رئیس جمهوری روسیه روز ۲۲ سپتامبر با صدور فرمانی تحویل سامانه اس-۳۰۰ و دیگر جنگ‌افزارها را به ایران ممنوع اعلام کرد که این امر با انتقاد تهران روبه‌رو شده‌است.

دستیابی به سامانه موشک‌های متحرک و دوربرد اس-۳۰۰ که می‌توانند موشک‌های دوربرد دشمن را ردگیری و نابود کنند برای تهران از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا این امر می‌تواند بر موازنه قوای نظامی ایران و اسرائیل در منطقه تأثیر به‌سزایی بگذارد.

وزیر خارجه روسیه در مصاحبه روز شنبه خود هم‌چنین خبر داد که روسیه و چین موضوع ایران را در نشست وزرای پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان، که هفته جاری در نیویورک برگزار شد، مطرح کرده‌اند.

وی در ادامه گفت که «اگر قرار است همکاری کنیم و اگر شرکای غربی ما مرتباً بر لزوم حفظ یک موضع منسجم در قبال ایران تأکید دارند پس باید تصمیم بگیریم که آیا قرار است در مورد همه موارد یک موضع منسجم داشته‌باشیم یا خیر.»

آقای لاوروف افزود: «اما اگر دستیابی به این امور امکان‌پذیر نیست، کشورها هر یک فراتر از توافق‌های حاصل شده با شورای امنیت اقداماتی می‌کنند.»

به دنبال تصویب دور چهارم تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران، کشورهای ایالات متحده آمریکا، استرالیا، کانادا، اتحادیه اروپا و در آخرین اقدام ژاپن اجرای تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه ایران به تصویب رساندند.

این کشورها در صدد هستند تا با تحت فشار قرار دادن ایران از طریق تحریم‌ها، جمهوری اسلامی را از ادامه فعالیت‌های اتمی خود که به باور آن‌ها ماهیت نظامی دارد، بازدارند. این در حالی است که جمهوری اسلامی با تأکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود بر تداوم این فعالیت اصرار می‌ورزد.

وزیران دفاع ایالات متحده و فرانسه، به تازگی تأکید کردند که تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران به مرحله ثمردهی رسیده است. این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، اخیراً بار دیگر این اقدامات تنبیهی را بی‌اثر توصیف کرد.
XS
SM
MD
LG