لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۱

فرانسه و آمریکا بر مؤثر بودن تحریم‌‌ها علیه ایران تاکید کردند


اروه مورن (راست) و رابرت گیتس
اروه مورن (راست) و رابرت گیتس
وزیران دفاع ایالات متحده و فرانسه، روز پنجشنبه تاکید کردند که تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران به مرحله ثمردهی رسیده است.

اروه مورن، وزیر دفاع فرانسه که به ایالات متحده سفر کرده است، در یک کنفرانس خبری با همتای آمریکایی خود، با بیان اینکه تحریم‌های شورای امنیت در حال «ثمردهی» است، گفت: «اکنون در قلب رهبری سیاسی ایران بحث و گفت‌وگویی (در این باره) بروز پیدا کرده است.»

رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده، نیز در این کنفرانس خبری اظهار داشت که در گفت‌وگو با همتای فرانسوی خود هر دو متفق‌النظر بودند که این تحریم‌ها «چه بسا موثرتر و شدیدتر از آن بود که آنها پیش از تصویب قطعنامه سازمان ملل انتظار داشتند.»

اروه مورن، وزیر خارجه فرانسه، در ادامه ایجاد جبهه‌ای واحد از سوی کشورهایی که درباره برنامه هسته‌ای ایران نگرانی داشته‌اند را با اهمیت توصیف کرد و گفت «هیچ کس نباید هیچ گونه سستی‌ای» از خود در این زمینه نشان دهد.

در حالی که وزیران دفاع فرانسه و ایالات متحده از موثر بودن تحریم‌ها علیه ایران سخن گفته‌اند، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، بار دیگر این اقدامات تنبیهی را بی‌اثر توصیف کرد.

محمود احمدی‌نژاد، روز پنجشنبه در مصاحبه با شبکه ان بی سی گفت: «حتی اگر دولت آمریكا تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهد و ۱۰۰ برابر كند و حتی اگر اروپا نیز در تحمیل تحریم‌های سنگین‌تر به آمریكا بپیوندد، ما در ایران در موقعیتی قرار داریم كه می‌توانیم احتیاجات خود را برآورده سازیم.»

شورای امنیت سازمان ملل، در قطعنامه‌ای که در روز ۲۰ خرداد ۱۳۸۹ به تصویب رساند، ۴۰ شرکت و یک شخصیت حقیقی(رئیس مرکز فناوری هسته‌ای اصفهان)، را به فهرست سازمان‌ها و اشخاص تحریمی افزود.

افزون بر تحریم‌هایی که در خردادماه امسال در شورای امنیت به تصویب رسید، اتحادیه اروپا، کانادا و استرالیا هر کدام تحریم‌های یکجانبه‌ای علیه ایران وضع کرده‌اند.

ممنوعیت سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ایران، از جمله موادی است که در مجموعه تحریم‌های اروپا علیه ایران گنجانده شده است.

ایالات متحده نیز در ماه‌های اخیر تحریم‌های یکجانبه خود علیه ایران را شدیدتر کرده است و دیپلمات‌های آمریکایی با سفر به کشورهای مختلف، خواهان اجرای تمام‌عیار تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران شده‌اند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، در مرداد ماه امسال، در مصاحبه‌ای با روزنامه نیویورک تایمز با تشریح فرآیند منزوی ساختن ایران، تاکید کرده بود که بنا بر اطلاعات دریافتی، رهبران ایران از شدت تاثیر تحریم‌ها شگفت زده شده‌اند.

وزیر خارجه ایالات متحده در این مصاحبه گفت: «گمان می‌کنم که این تحریم‌ها با آن بردی که داشته و آن فراگیری‌ای که پیدا کرده،... ایران را شگفت‌زده کرده است.»

هیلاری کلینتون در مصاحبه با نیویورک تایمزگفته بود که «ما از بسیاری از منابع مختلف در سراسر جهان می‌شنویم که این تحریم‌ها روی فکر ایرانی‌ها تاثیر گذاشته» و آنها با اتخاذ مانورهای تجاری و سیاسی گسترده‌ درصدد جلوگیری از اثرات این تحریم‌ها هستند.
XS
SM
MD
LG