لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۰

کلينتون: ایران در حال تبدیل به دیکتانوری نظامی با لعاب ایدئولوژیک دینی است


هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز چهارشنبه گفته است که حکومت ايران در حال تبديل شدن به يک ديکتاتوری نظامی با رنگ و لعاب ايدئولوژيک دينی است و سپاه پاسداران با همکاری برخی از روحانيون و رهبری سياسی در حال گسترش قدرت خود در کشور است.

هيلاری کلينتون که در شورای روابط خارجی در واشينگتن صحبت می کرد، گفت:«ترديدی نسيت که ايران در حال تبديل شدن به يک ديکتاتوری نظامی با نوعی رنگ و لعاب ايدئولوژيک دينی است. در واقع در ایران سپاه پاسداران با هماهنگی برخی از روحانيون و رهبران سياسی در حال افزایش قلمرو قدرت خود هستند. فکر نمی کنم که هدف اوليه انقلاب ايران بدل شدن جمهوری اسلامی به چنين چيزی بوده باشد.»

هيلاری کلينتون که در پاسخ به پرسشی درباره حمايت از مخالفان دولت در ايران صحبت می کرد، افزود: دولت آمريکا خواهان کمک به مردم ايران است و در همين حال نمی خواهد به مانعی بر سر راه آنها بدل شود.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: سياست ما بدون ترديد حمايت از آزادی و حقوق بشر درايران است و ما اين کار را با مجهز کردن ايرانيان به تکنولوژی لازم برای ايجاد ارتباط با يکديگر و توانایی ابراز نظر و ديدگاه های خود انجام داده ايم. ما همچنين اقدام دولت ايران را محکوم کرده ايم و به اين رویکرد ادامه مي دهيم.

رویکرد آمریکا در قبال ایران

وزير امور خارجه آمريکا در بخشی از سخنرانی خود در اين نشست با اشاره به سياست های دولت باراک اوباما در قبال ايران گفت: ما ابتدا تلاش های ديپلماتيک بين المللی به منظور تعامل با ايران انجام دادیم. ما با ادامه تمايل به تعامل با ايران به گفت وگوهای خود با متحدانمان نيروی تازه ای بخشيديم.

خانم کلينتون در بخش ديگری گفت: اما از سوی ديگر ، ايران با اقداماتش در واقع ماهيت خود را نشان داد، و سخت گيری و ناسازگاری هايش در واقع بيانگر به چالش کشيدن قوانينی است که همه کشورها خود را نسبت به آن پايبند می دانند.

هيلاری کلينتون درباره اقدامات ديگری که در قبال ايران برداشته شده است، گفت:«ما به تقويت روابط خود با کشورهايی که در صورت موفق بودن ديپلماسی با ايران می توانند به ما ياری برسانند ادامه داديم.»

خانم کلينتون گفت: بر همين اساس ما يک توافق جمعی ايجاد کرديم تا در صورتی که ايران به تعهدات بين المللی اش عمل کند، به راحتی بتواند به آغوش جامعه جهانی باز گردد، و درغير اين صورت ايران بايد پاسخگو و مسول سرپيچی های خود باشد.

وی در ادامه گفت: در بهار گذشته شورای امنيت سازمان ملل متحد شديدترين و جامع ترين تحريم هايی راکه تا به حال عليه ايران بکار گرفته، تصويب کرد.

درخردادماه سال جاری شورای امنیت سازمان ملل متحد چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران را تصویب کرد. در این قطعنامه به مانند قطعنامه های قبلی، از ایران خواسته شده است تا فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.

وزير امورخارجه آمريکا همچنین گفت: پس از تصويب قطعنامه تحريمی عليه ايران، اتحاديه اروپا؛ برای اجرای مفاد آن تلاش کرد و پس از آن نيز بسياری از کشورهای ديگر همچون استراليا، کانادا، نروژ، و اخيرا ژاپن به اين تلاش ها پيوسته اند.

خانم کلينتون سپس افزود: گرچه تحريم ها خود هدف نيستند، ولی استباط ما اين است که ايران به تازگی فشار اين تحريم ها را لمس کرده است.

وی افزود: تحريم ها در واقع اهرمی است تا برای حل مسائل به مذاکره بنشينم اقدامی که امريکا خود را به آن متعهد می داند.

خانم کلينتون گفت گزينه برای رهبران ايران روشن است: به تعهدات خود و تعهداتی که همه کشورها به ان پای بند هستندعمل کنيد و از منافع آن برخوردار شويد، يا اين که مسئوليت های خود را نادیده گرفته که در آن صورت با انزوای بيشتر وهزينه های بيشتر آن روبرو خواهيد شد.
XS
SM
MD
LG