لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۰

اولین حضور نماینده آمریکا در سالروز بمباران اتمی هیروشیما


جان روس، سفیر آمریکا در توکیو، اولین نماینده رسمی دولت آمریکاست که از زمان بمباران اتمی هیروشیما در مراسم یادبود آن شرکت کرده است
جان روس، سفیر آمریکا در توکیو، اولین نماینده رسمی دولت آمریکاست که از زمان بمباران اتمی هیروشیما در مراسم یادبود آن شرکت کرده است
یک نماینده از ایالات متحده روز جمعه برای نخستین بار در مراسم سالروز بمباران اتمی هیروشیما شرکت کرد. ۶۵ سال پیش در چنین روزهایی پرتاب بمب‌های آمریکایی بر روی شهرهای هیروشیما و ناگازاکی ژاپن به جنگ جهانی دوم خاتمه داد.

کشورهای بریتانیا و فرانسه که از هم‌پیمانان ایالات متحده در جنگ دوم جهانی بودند نیز نماینده‌های خود را برای نخستین بار به این مراسم فرستادند.

جان روس، سفیر آمریکا، که حضورش در این مراسم نشانگر تغییر در رویکرد هسته‌ای ایالات متحده در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما ارزیابی شده است، در بیانیه‌ای خواستار تحقق بخشیدن به «جهانی بدون جنگ‌افزار هسته‌ای» شد.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز پنج‌شنبه گفت که باراک اوباما به‌رسمیت شناختن این مراسم را «عملی شایسته» دانسته‌است زیرا قصد او برچیدن سلاح هسته‌ای از جهان است.

برخی تحلیلگران حضور جان روس در این مراسم یادبود را نشانه‌ای از قصد آقای اوباما برای بازدید از هیروشیما در جریان سفر ماه‌های آینده‌اش به ژاپن ارزیابی می‌کنند.

این سفر در راستای روند بهبود روابط میان دو کشور پس از مناقشه‌ای که بر سر تغییر مکان پایگاه نظامی آمریکا در جزایر اوکیناوای ژاپن رخ داد صورت می‌گیرد.

در مراسمی که در هیروشیما برگزار شد، هزار کبوتر سفید به نشانه صلح بر فراز این شهر رها شدند

به گزارش خبرگزاری جیجی ژاپن، نائوتو کان، نخست‌وزیر ژاپن روز جمعه در سخنرانی خود که پس از رها کردن هزار کبوتر سفید به نشانه صلح در هیروشیما انجام شد درباره دیدار آینده باراک اوباما گفت: «اگر دیدار او از هیروشیما و ناگازاکی محقق شود، اقدامی بسیار معنی‌دار خواهد بود.»

بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد از دیگر شرکت‌کنندگان در مراسم یادبود روز جمعه بود.
بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد از دیگر شرکت‌کنندگان در مراسم یادبود روز جمعه بود. وی که روز پنج‌شنبه نیز از ناگازاکی دیدار کرد، نخستین دبیرکل سازمان ملل به‌شمار می‌آید که در مراسم سالروز بمباران اتمی این دو شهر شرکت کرده‌است.

بمباران دو شهر هیروشیما و ناگازاکی در سال ۱۹۴۵ باعث کشته شدن نزدیک به ۲۵۰ هزار تن در جریان بمباران‌ها و تشعشعات پس از آن در منطقه شد.

ژاپن که در زمان جنگ از هم‌پیمانان آلمان نازی بود در تاریخ ۱۵ اوت همان سال تسلیم شد و با این کار به جنگ سنگینی که سال‌ها در منطقه جزایر اقیانوس آرام میان نیروهای ژاپنی و آمریکایی جریان داشت خاتمه داد.

ایالات متحده تاکنون به درخواست ژاپن برای معذرت‌خواهی از بمباران هیروشیما و ناگازاکی تن نداده‌است. برخی از تاریخ‌دانان غربی معتقدند پرتاب این دو بمب برای پایان دادن به جنگ و جلوگیری از حمله زمینی به ژاپن که می‌توانست «تلفات بیشتری» به دنبال داشته‌باشد «الزامی» بوده‌است.

با گذشت دو دهه از جنگ سرد، ایالات متحده و روسیه هنوز زرادخانه‌هایی را با بیش از ۲۲ هزار کلاهک هسته‌ای، نگهداری می‌کنند. نیروی تخریبی بمب‌های هسته‌ای موجود در جهان برابر با ۱۵۰ هزار بمب هیروشیما است.
XS
SM
MD
LG