لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۴

«با تی‌شرت در برابر بمب اتمی»


انفجار اتمی
انفجار اتمی
فرانسه برای نخستین بار تایید کرد که میان آزمایش‌های هسته‌ای این کشور در اقیانوس آرام و صحرای آفریقا و پدیدار شدن ناهنجاری در غیر نظامیان و نظامیان رابطه وجود دارد.

هروه مورن، وزیر دفاع فرانسه روز سه‌شنبه ضمن اذعان به اثرات مخرب آزمایش‌های اتمی این کشور اعلام کرد که این کشور به قربانیان غرامت پرداخت خواهد کرد.

هروه مورن در مصاحبه با روزنامه فیگارو گفت: «هنگام آن است که فرانسه با وجدانش صادق باشد.»

بر پایه گزارش‌های منتشر شده نزدیک به ۱۵۰ هزار نظامی و غیر نظامی طی ۲۱۰ آزمایش هسته‌ای فرانسه در صحرای الجزایر و اقیانوس آرام در سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۶ در معرض خطر تششعات رادیو اکتیو قرار گرفته‌اند.

فرانسه برای مدت‌های طولانی هرگونه پیوند میان بیماری‌های این افراد با آزمایش‌های هسته‌ای خود را انکار می‌کرد.

وزیر دفاع فرانسه با بیان اینکه روند دادرسی به این پرونده‌های شاکیان تغییر خواهد کرد، گفت: «قربانیان به هیچ‌وجه نباید اثبات کنند که بیماری آنها ناشی از آزمایش‌های هسته‌ای است، بلکه به عهده دولت است که آن را مورد بررسی قرار دهد.»

‌فرانسه یکی از پنج کشوری است که به طور رسمی اعلام کرده دارای جنگ‌افزار هسته‌ای است. این کشور در دهه اوایل میلادی۱۹۶۰ در الجزایر ۱۷ آزمایش هسته‌ای انجام داد که چهار مورد از آن‌ها در در سطح زمین انجام گرفت. الجزایر نخستین کشوری بود که بمبی قوی‌تر از بمب هیروشیما در آن منفجر شد.
وزیر دفاع فرانسه همچنین تصریح کرد که شیوه غرامت‌دهی به قربانیان، ارتباطی به نظامی بودن یا غیرنظامی بودن نخواهد داشت و به همه افراد و با هر ملیتی تعلق خواهد گرفت.

‌فرانسه یکی از پنج کشوری است که به طور رسمی اعلام کرده دارای جنگ‌افزار هسته‌ای است. این کشور در دهه اوایل میلادی۱۹۶۰ در الجزایر ۱۷ آزمایش هسته‌ای انجام داد که چهار مورد از آن‌ها در سطح زمین انجام گرفت. الجزایر نخستین کشوری بود که بمبی قوی‌تر از بمب هیروشیما در آن منفجر شد.

پانزده سال پس از آزمایش اتمی ایالات متحده در نیومکزیکو، فرانسه در ۱۳ فوریه ۱۹۶۰ در «رقان» واقع در جنوب الجزایر نخستین آزمایش اتمی خود را انجام داد.

چهار دهه آزمایش‌های اتمی فرانسه، با اعتراض‌های گسترده‌ای همراه بود.نقطه اوج کش و قوس معترضان با دولت هنگامی بود که یک کشتی گروه «صلح سبز» از سوی ماموران مخفی فرانسه در نیوزلند منفجر شد که به رسوایی جهانی برای پاریس انجامید.
در همین حال در طول چهار دهه در نزدیکی مجمع‌الجزایر پولینزی فرانسه، ۱۹۳ آزمایش هسته‌ای از سوی پاریس انجام شد.

دولت فرانسه همواره ارتباط بیماری‌های پرسنل نظامی و غیرنظامیان را با آزمایش‌های اتمی رد کرده بود و هموار اعلام می‌کرد که برای به حداقل رساندن خطر آزمایش‌های هسته‌ای حداکثر تلاش خود را کرده است.

وزیر دفاع فرانسه می‌گوید، دولت این کشور به دلیل اینکه برنامه هسته‌ای فرانسه در دوران جنگ سرد دچار اختلال نشود، از تایید وجود رابطه میان آزمایش‌های هسته‌ای و بیماری‌های پرسنل و غیرنظامیان خودداری می‌کرد.

گروهی از نظامیان بازنشسته فرانسوی که در آن سال‌ها‌ در محل آزمایش‌های اتمی این کشور در الجزایر و مجمع‌الجزایر پلونزی حضور داشتند، گزارش کرده‌اند که به آنها دستور داده شده بود که هنگام انفجار اتمی دراز بکشند و چشم‌های خود را بپوشانند و آنها چیزی بیش از شلوار کوتاه و تی‌شرت نپوشیده بودند.

بسیاری دیگر از نظامیان بازنشسته فرانسوی می‌گویند که پس از انفجارها به آن‌ها دستور داده می‌شد که به برای بررسی اثر انفجار به سوی منطقه صفر بروند.

نظامیان و شهروندان غیر نظامی که در نزدیکی محل انفجارهای اتمی فرانسه بوده‌اند، با شماری از سرطان‌ها و از جمله سرطان خون دست و پنجه نرم کرده‌اند.

تاکنون پرونده‌های زیادی از سوی قربانیان آزمایش‌های اتمی فرانسه در دادگاه‌های این کشور تشکیل شده است که آخرین آن به فوریه سال ۲۰۰۹ برمی‌گردد. در این پرونده ۱۲ سرباز پیشین فرانسوی که به شدت از وضع بد جسمی رنج می‌برند خواستار پرداخت غرامت شده‌اند.

‌ چهار دهه آزمایش‌های اتمی فرانسه، با اعتراض گسترده فعالان طرفدار صلح و محیط زیست همراه بود.

نقطه اوج کش و قوس معترضان با دولت هنگامی بود که یک کشتی متعلق به گروه «صلح سبز» از سوی ماموران مخفی فرانسه در سال ۱۹۸۵ در نیوزلند منفجر و غرق شد که یک رسوایی جهانی برای پاریس به بار آورد.
XS
SM
MD
LG