لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۲

پایگاه نظامی فرانسه در خلیج فارس ماه آینده افتتاح می‌شود


خلیج فارس
خلیج فارس
روزنامه سعودی الشرق الاوسط به نقل از منابع دیپلماتیک فرانسوی گزارش داده است که نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه، ماه آینده میلادی برای مراسم گشایش نخستین پایگاه این کشور در خلیج فارس به ابوطبی می‌آید.

فرانسه در سال ۲۰۰۸ توافقنامه‌ای با امارات متحده عربی به امضا رساند تا نخستین پایگاه نظامی دایمی این کشور در خلیج فارس را در امارت ابوظبی دایر کند.

مقام‌های فرانسوی سال گذشته گفته بودند که این پایگاه نظامی پذیرای ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر از پرسنل نیروی دریایی و هوایی ارتش فرانسه خواهد بود. در ماه گذشته میلادی، اروه مورن، وزیر دفاع فرانسه، هنگام دیدار از ابوظبی با بیان اینکه پاریس می‌خواهد در منطقه نقش محوری داشته باشد، از افتتاح نخستین پایگاه نظامی این کشور در خلیج فارس در ماه مه سال جاری میلادی خبر داده بود.

فرانسه سال گذشته میلادی با قطر و امارات متحده عربی در خلیج فارس رزمایش مشترک نظامی برگزار کرد. در این رزمایش حمله یک کشور همسایه شبیه‌سازی شده بود. فرانسه و امارات متحده عربی در سال ۱۹۹۵ پیمان دوجانبه دفاعی امضا کرده‌اند.

پایگاه نظامی فرانسه در خلیج فارس در نزدیکی تنگه هرمز قرار دارد که از شمال به کناره‌های ایران و از جنوب به کناره‌های امارات و عمان می‌رسد. از این تنگه چهل درصد نفت جهان عبور می‌کند.

بدین ترتیب فرانسه از اندک شمار کشورهایی غربی است که به غیر از آمریکا در خلیج فارس پایگاه نظامی خواهد داشت.

ایالات متحده، در حدود ۴۰ هزار نیرو در سراسر خلیج فارس دارد که بخش عمده‌ای از آنها در تحت فرمان مقر فرماندهی ناوگان پنجم آمریکا در بحرین هستند.

نیروی هوایی بریتانیا نیز در پایگاه هوایی العيديد قطر حضور دارد و ناوگان دریایی این کشور در بحرین نیز مستقر است.
XS
SM
MD
LG