لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۱

حسينی: اظهارات سارکوزی درباره برنامه موشکی ايران بی اعتبار است


محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، اظهارات رییس جمهوری فرانسه درباره توان موشکی تهران محکوم کرد.
عکس از مهر
محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، اظهارات رییس جمهوری فرانسه درباره توان موشکی تهران محکوم کرد. عکس از مهر

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اظهارات رییس جمهوری فرانسه درباره تهدید ایران برای اروپا و برنامه موشکی تهران را «بی اعتبار» دانست.


محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امورخارجه ايران، با «واهی» خواندن این اظهارات گفت:«جمهوری اسلامی ايران نسبت به ارتقای توانايی‌های خويش اقدام نموده و ايجاد ارتباط در خصوص اين پيشرفت‌ها و تهديد احتمالی ديگر کشورها، يک قرينه‌سازی نابجا و بی‌اعتبار است».


نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، روز جمعه در سخنرانی خود درباره سياست دفاعی اين کشور، جمهوری اسلامی را تهديدی برای امنيت اروپا دانسته بود.


آقای سارکوزی گفته بود: «همه بايد متوجه باشند که موشک های دارای کلاهک های هسته ای کشورها، حتی اگر از اروپا دور باشند، توانايی رسيدن به اروپا را در کمتر از نيم ساعت خواهند داشت.»


رييس جمهوی فرانسه افزوده بود: «امروزه، تنها قدرت های بزرگ، دارای چنين توانايی هستند اما کشورهايی در آسيا و خاورميانه، به سرعت در حال افزايش توان خود در اين زمينه اند و من، به ويژه، ايران را در نظر دارم که به سرعت سرگرم افزايش توان موشکی خود است، در حالی که سوء ظن جدی نيز درباره برنامه هسته ای آن کشور وجود دارد.»


  • نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، روز جمعه در سخنرانی خود درباره سياست دفاعی اين کشور، جمهوری اسلامی را تهديدی برای امنيت اروپا دانسته بود.

آقای حسينی همچنين تاکيد کرد که ايران «همواره کانون صلح طلبی» و «ثبات» در منطقه بوده و رويکرد سياست خارجی اين کشور «کاملا با موازين بين المللی منطبق است».


سخنگوی وزارت امور خارجه ايران با «غير واقعی» خواندن اظهارات نيکلا سارکوزی، تاکيد کرده است که چنين سخنانی در راستای «اهداف افراط گرايان آمريکايی» است.


نيکلای سارکوزی از زمان به قدرت رسيدن مواضع تندی عليه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ايران داشته که گاه با عکس العمل مقامات ايران مواجه شده است.


ايران در واکنش به نگرانی کشورهای غربی درباره فعاليت اتمی خود می گويد که از برنامه هسته ای اش تنها اهدافی صلح آميز دارد و می خواهد از آن برای توليد برق استفاده کند.


فرانسه به همراه آلمان و بريتانيا پيش نويس سومين قطعنامه تحريم ايران را به شورای امنيت سازمان ملل متحد ارائه کردند که اين پيش نويس در روز سيزدهم اسفند ۱۳۸۶ به تصويب شورای امنيت رسيد.


براساس قطعنامه ۱۸۰۳ شورای امنيت سازمان ملل متحد تعداد بيشتری از شرکت ها و مقامات ايرانی مرتبط با برنامه هسته ای اين کشور، مشمول محدوديت خواهند شد.


قطعنامه ۱۸۰۳ همچنين به ايران سه ماه فرصت داده است که در همکاری با آژانس بين المللی انرژی هسته ای، غنی سازی اورانيوم را متوقف کند و در غير اين صورت، با تحريم های تازه ديگری رو به رو خواهد شد.


اين در حالی است که ايران تا کنون با سرپيچی از درخواست های شورای امنيت سازمان ملل متحد درباره تعليق غنی سازی اورانيوم، فعاليت های حساس هسته ای خود را متوقف نکرده است.


غنی سازی اورانيوم کاربردی دوگانه در تهيه سوخت هسته ای و توليد سلاح هسته ای دارد و کشورهای غربی نگران آن هستند که ايران اين برنامه را برای توليد جنگ افزار اتمی به کار گيرد. تهران چنين ادعايی را رد کرده و می گويد برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز است.


آژانس بين المللی انرژی اتمی در تازه ترين گزارش که خود درباره برنامه هسته ای ايران، اعلام کرده است: به رغم آنکه تهران بخش های تازه ای از برنامه هسته ای خود را روشن کرده است، اما اين اقدامات به اندازه ای نبوده که ثابت کند ايران در صدد توليد سلاح اتمی نيست.


XS
SM
MD
LG