لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۰

سرکوزی خواستار تحریم گسترده تر ایران شد


نیکلا سرکوزی می گوید اگر ايران خواستار انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آميز است، جامعه جهانی کمک خواهد کرد تا به آن برسد. (عکس: AFP)
نیکلا سرکوزی می گوید اگر ايران خواستار انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آميز است، جامعه جهانی کمک خواهد کرد تا به آن برسد. (عکس: AFP)

نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه، با تکرار مواضع سرسختانه سابق خود علیه برنامه اتمی جمهوری اسلامی، خواستار اعمال تحريم های بيشتر عليه ايران شد.


نيکلا سرکوزی روز چهارشنبه در سخنرانی سالانه خود برای سفرای اين کشور در پاريس گفت که اگر ايران همچنان از پاسخ دادن به بسته پيشنهادی خودداری کند و به توسعه فناوری هسته ای ادامه دهد، بايد «در همه حوزه ها تحريم ها افزايش يابد.»


رييس جمهوری فرانسه با تاکيد بر ادامه مذاکرات با ايران گفت: «من می خواهم گفت و گو با ايران ادامه يابد به طوری که ايران به جديت اين موضوع پی ببرد.»


  • «همچنان که سال گذشته در چند کلمه گفتم هر کسی گزينه فاجعه بار ديگر را می داند: بمب ايرانی يا بمباران ايران. هيچ کسی اين پايان فاجعه بار را نمی خواهد.»
نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه

نيکلا سارکوزی همچنين گفت که وی با در اختيار داشتن توانايی هسته ای از سوی ايران برای مقاصد صلح آميز مشکلی ندارد و جامعه جهانی تنها با بهره گيری ايران از انرژی هسته ای برای مقاصد نظامی مخالف است.


ایران می گوید که انرژی هسته ای را تنها برای مقاصد صلح آمیز می خواهد.


نيکلا سرکوزی گفت: به عهده ايران است که تصميم بگيرد؛ اگر ايران خواستار انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آميز است، جامعه جهانی کمک خواهد کرد تا به آن برسد، اما اگر ايران انرژی هسته ای را برای مقاصد نظامی می خواهد، جامعه جهانی با اين خواست مبارزه می کند.


رييس جمهوری فرانسه گفت: «همچنان که سال گذشته در چند کلمه گفتم هرکسی گزينه فاجعه بار ديگر را می داند: بمب ايرانی يا بمباران ايران. هيچ کسی اين پايان فاجعه بار را نمی خواهد.»


رییس جمهوری فرانسه از زمان روی کار آمدن خود در سال گذشته، مواضع سرسختانه تری را در قبال ایران در پیش گرفته است و خواستار برخوردهای بیشتر علیه ایران برای تعلیق غنی سازی اورانیوم است.


غنی سازی اورانیوم که کاربرد دو گانه نظامی و غیر نظامی دارد از سوی کشورهای غربی به عنوان دستیابی ایران به توانایی ساخت سلاح هسته ای ارزیابی شده است. ایران این اتهام را رد کرده است.


گروه ۱+۵ شامل که در برگيرنده فرانسه، ايالات متحده، بريتانيا، روسيه و آلمان است به ايران در برابر تعليق غنی سازی اورانيوم مشوق هایی پيشنهاد کرده است.


این مشوق ها شامل «تامين کمک های مالی و تکنولوژيک لازم جهت استفاده صلح آميز ايران از انرژی هسته ای و حمايت از سرگيری پروژه های همکاری فنی در ايران توسط آژانس»، «حمايت از ساخت نيروگاه های آب سبک بر پايه آخرين فناوری های روز» و « تامين تضمين های الزام آور حقوقی عرضه سوخت اتمی» است.


ايران در ماه اوت امسال به اين بسته پيشنهادی پاسخ کتبی داد که در آن به خواست مشخص ۱+۵ درباره تعليق غنی سازی اشاره ای نشده بود. اين پاسخ از سوی کشورهای غربی قانع کننده دانسته نشد.


نيکلا سارکوزی در اين سخنرانی همچنين روسيه متهم کرد که با به رسميت شناختن استقلال اوستيای جنوبی و آبخازيا در تلاش است مرزهای گرجستان را از نو ترسيم کند.


رييس جمهوری فرانسه همچنين به تعهد اين کشور درباره افغانستان تاکيد کرد و خواستار اروپايی نيرومندتر شد.


پيش از نيکلا سارکوزی، برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، در سخنرانی خود برای سفرای اين کشور، روسيه را به «پاکسازی نژادی» و نقض قوانين بين المللی متهم کرد.


فرانسه که رياست دوره ای اتحاديه اروپا را به عهده دارد، ۲۷ عضو اين اتحاديه را فراخوانده است که روز يکم سپتامبر، در بروکسل درباره به رسميت شناختن استقلال اوستيای جنوبی و آبخازيا از سوی مسکو و مناسبات آينده با روسيه رايزنی کنند.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG