لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

رییس مجلس ایران سفر به مقر شورای اروپا را لغو کرد


دلیل لغو سفر حداد عادل، ملاقات برخی از مسئولان شورای اروپا با رهبر سازمان مجاهدین خلق اعلام شده است.
دلیل لغو سفر حداد عادل، ملاقات برخی از مسئولان شورای اروپا با رهبر سازمان مجاهدین خلق اعلام شده است.

رييس مجلس شورای اسلامی سفر خود به پارلمان اروپا را در اعتراض به آنچه ديدار برخی مسئولان شورای اروپا با رييس سازمان مجاهدين خلق عنوان کرد، لغو کرد.


به گزارش خبرگزاری های ايران، قرار بود که غلامعلی حداد عادل به دعوت رييس مجمع پارلمانی شورای اروپا در جلسه رسمی اين مجمع در استراسبورگ فرانسه سخنرانی کند که از انجام اين سفر خودداری کرد.


مریم رجوی، رهبر شورای مقاومت ملی، شاخه سیاسی سازمان مجاهدین خلق در فرانسه روز دوشنبه با تعدادی از نمایندگان شورای اروپا در استراسبورگ دیدار و گفت وگو کرده بود.


آقای حداد عادل به عنوان رييس مجمع مجالس آسيا به اين نشست دعوت شده بود.


اين گزارش حاکيست که وی در اين اجلاس قصد داشت درباره «جايگاه و قدرت ممتاز آسيا»، «تلاش برای افزايش نقش اين قاره در تحولات جهانی»، «تببين رويکردهايی که مجمع مجالس آسيايی در پی گيری صلح مبتنی بر عدالت و امنيت پايدار در جهان و تشکيل بازار انرژی و تعامل بين دو قاره آسيا و اروپا دنبال خواهد کرد»، سخنرانی کند.


پیشتر برخی از نمایندگان مجمع پارلمانی شورای اروپا در اعتراض به وضعیت حقوق بشر در ایران نسبت به دیدار غلامعلی حداد عادل اعتراض کرده و گفته بودند که هنگام سخنرانی او، جلسه پارلمان را ترک خواهند کرد.



  • مجمع پارلمانی شورای اروپا که در سال ۱۹۴۹ تاسيس شده، دارای ۳۱۸ نماينده از ۴۷ کشور اروپايی است که از سوی نمايندگان مجالس ملی کشورهای اين قاره انتخاب می شوند.

مجمع پارلمانی شورای اروپا که در سال ۱۹۴۹ تاسيس شده، دارای ۳۱۸نماينده از ۴۷ کشور اروپايی است که از سوی نمايندگان مجالس ملی کشورهای اين قاره انتخاب می شوند.


ماموريت اين شورا، تلاش برای ارتقای دمکراسی و حمايت از حقوق بشر در کشورهای عضو قاره اروپا است.


روابط ايران و فرانسه در ماه های اخير و پس از روی کار آمدن نيکلا سرکوزی به عنوان رييس جمهوری اين کشور دچار تنش های زيادی شده است و پاريس خواستار اعمال تحريم های شديدتر عليه تهران بواسطه برنامه هسته ای ايران است.


اما به رغم افزايش تنش در روابط دو کشور، رييس مجلس ايران پيشتر حضور خود در شورای اروپا را بی ارتباط به روابط تهران و پاريس عنوان کرده بود.


شورای اروپا در سال های گذشته از منتقدين وضعيت حقوق بشر در ايران بوده است و تاکنون بيانيه های متعددی عليه سرکوب و فشار جمهوری اسلامی به فعالان سياسی و مدنی صادر کرده است.


جمهوری اسلامی همواره اين اتهامات را رد کرده و در مقابل از حضور اعضای سازمان مجاهدين خلق در فرانسه و ساير کشورهای اروپايی به شدت انتقاد کرده و خواهان اخراج آنها شده است.


سازمان مجاهدين خلق از گروهای مخالف جمهوری اسلامی است که از سوی اتحاديه اروپا در ليست سازمان های تروريستی قرار دارد ولی رهبر آن هم اکنون در فرانسه به سر می برد.


مجلس شورای سلامی روز پنج شنبه از دبير کل مجالس آسيا خواسته است که مراتب اعتراض وی را به آنچه که « رفتار دوگانه مسئولان شورای اروپا در ادعای مبارزه با تروريسم» خوانده است اعلام کند.


XS
SM
MD
LG