لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۱

مجاهدين خلق: ايران تاسيسات اتمی نظامی می سازد


گفته می شود که آشکار شدن فعالیت تاسیسات اتمی نطنز نتیجه اطلاعات ارائه شده توسط سازمان مجاهدین خلق بوده است.
گفته می شود که آشکار شدن فعالیت تاسیسات اتمی نطنز نتیجه اطلاعات ارائه شده توسط سازمان مجاهدین خلق بوده است.

سازمان مجاهدين خلق روز پنج شنبه مدعی شد که ايران در حال ساخت تاسيسات نظامی اتمی مخفی و زير زمينی در مرکز هسته ای نطنز است.


شورای مقاومت ملی، شاخه سياسی سازمان مجاهدين خلق، در يک کنفرانسی خبری که در پاريس برگزار کرد، گفته است:« اين تاسيسات جديد در پنج کيلومتری جنوب مرکز غنی سازی اورانيوم نطنز در حال ساخت است و در زير کوه «سياه کوه» قرار دارد که آن را از حملات احتمالی مصون نگه می دارد.»


هنوز هيچ منبع مستقلی اين ادعا را تاييد نکرده است، ولی شورای مقاومت ملی ايران می گويد که اطلاعات خود را از منابع ايرانی دريافت کرده و اين اطلاعات را در اختيار آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار داده است.


به گفته اين گروه مخالف جمهوری اسلامی، تاسيسات جديد شامل دو تونل با درهای ورودی به قطر شش متر است و تونل سوم نيز به تاسيسات اتمی نطنز راه دارد.


شورای مقاومت ملی در ادامه افزوده است که کار ساخت اين تاسيسات از اواخر سال ۲۰۰۶ آغاز شده است و انتظار می رود که ظرف شش ماه تکميل شده باشد.


کارشناسان هسته ای ایران در حال کار در تاسیسات اتمی نطنز

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، شورای مقاومت ملی جزئيات بسيار محدودی درباره نوع فعاليت هايی که ممکن است در اين محل صورت گيرد، ارايه داد و اعلام کرد که در اين زمينه اطلاعات دقيقی ندارد.


به گزارش آسوشيتدپرس، این شورا در عين حال، شواهدی قاطع در خصوص ادعاهای خود ارايه نکرد.


در اين گزارش تاکيد شده که شورای مقاومت ملی از سوی ايالات متحده آمريکا و اتحاديه اروپا به عنوان سازمانی تروريستی معرفی شده است و تاکنون ترکيبی از گزارش های حقيقی و نادرست را به رسانه ها اعلام کرده است.


پنج سال پيش این تشکیلات اطلاعاتی منتشر کرد مبنی بر اينکه جمهوری اسلامی دو تاسيسات اتمی مخفی دارد که تاکنون آنها را اعلام نکرده است.


يکی از اين تاسيسات، مرکز هسته ای نطنز بود که آشکار شدن فعاليت آن سبب شد تا دو دهه فعاليت اتمی ايران در معرض دید همگان قرار گیرد و سرآغازی برای نگرانی های کنونی درباره تلاش جمهوری اسلامی برای ساخت بمب اتمی تلقی شود.


آسوشيتدپرش در ادامه گزارش خود افزوده:« اما از آن زمان تاکنون، بيشتر اطلاعاتی که شورای مقاومت ملی درباره برنامه مخفی ايران برای ساخت سلاح هسته ای منتشر کرده، مورد تاييد قرار نگرفته است.»


ادعای جديد اين تشکيلات مستقر در فرانسه در زمانی مطرح می شود که ايران زير فشارهای بين المللی برای توقف برنامه هسته ای خود قرار دارد و کشورهای غربی، تهران را متهم می کنند که در تلاش است تا به بمب اتمی دست يابد.


تهران همواره اين اتهامات را رد کرده و می گويد که برنامه اتمی خود را با هدف دستيابی به مقاصد صلح جويانه دنبال می کند.


جمهوری اسلامی در عين حال دو قطعنامه تحريمی شورای امنيت سازمان ملل متحد مبنی بر الزام ايران به تعليق غنی سازی اورانيوم را ناديده گرفته است.


پنج کشور عضو دائم شورای امنيت به همراه آلمان اخيرا نشستی را برای تنظيم قطعنامه سوم تحريم ها برگزار کرده اند که به گفته مقامات آمريکا، نتايج آن «سودمند» بوده است.


بر اساس گزارش های رسيده، نشست دوم گروه ۵ + ۱ قرار است روز جمعه، ۲۸ سپتامبر، در نيويورک برگزار شود تا درباره جزئيات تحريم های جديد بحث و بررسی صورت گيرد.


XS
SM
MD
LG