لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

درخواست آمریکا از پکن برای جلوگیری از کمک شرکت‌های چینی به ایران


رابرت آینهورن، مقام مسئول نظارت بر اجرای تحریم‌ها علیه ایران، ماه گذشته «فهرستی مشروح» از مؤسسات چینی ناقض تحریم‌ها را به مقام‌های چینی داده‌است.
رابرت آینهورن، مقام مسئول نظارت بر اجرای تحریم‌ها علیه ایران، ماه گذشته «فهرستی مشروح» از مؤسسات چینی ناقض تحریم‌ها را به مقام‌های چینی داده‌است.
ایالات متحده از پکن خواست تا از کمک‌های شرکت‌های چینی به ایران در زمینه پیشرفت موشکی و هم‌چنین در زمینه آنچه آمریکا «تلاش ایران برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای» خوانده جلوگیری کند.

به نوشته روزنامه آمریکایی واشینگتن پست، رابرت آینهورن، مقام مسئول نظارت بر اجرای تحریم‌ها علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا، ماه گذشته «فهرستی مشروح» از چنین شرکت‌ها و بانک‌های چینی را در اختیار مقام‌های چینی قرار داده‌است. گزارش این روزنامه در مورد نام این شرکت‌ها و بانک‌ها و تعداد آنها توضیحی نداده‌است.

به نوشته این مقاله که روز یک‌شنبه از قول «یکی از مقام‌های ارشد از یکی از سرویس‌های اطلاعاتی غربی» در واشینگتن پست منتشر شده، بیشتر این معاملات مربوط به برنامه موشکی ایران است.

این مقام ارشد هم‌چنین گفته‌است که شرکت‌های چینی اقدام به فروش فناوری و مواد حساس هم‌چون فیبر کربن به ایران کرده‌اند که این برای ساخت سانتریفیوژهای بهتر جهت غنی‌سازی اورانیوم به ایران کمک می‌کند. به گفته این مقام اطلاعاتی، بانک‌های چینی هم در این معاملات به این شرکت‌ها کمک رسانده‌اند.

وانگ بائودونگ، سخنگوی سفارت چین در واشینگتن در واکنش به این خبر گفته‌است که دولت متبوعش اتهامات ایالات متحده به این شرکت‌ها را بررسی خواهد کرد.

به نوشته روزنامه واشینگتن پست، ایران برای مثال در سال ۲۰۰۸ تعداد ۱۰۸ دستگاه فشارسنج که از دستگاه‌های مهم در سانتریفیوژها است از یک شرکت چینی خریداری کرده‌است.

بنا بر همین گزارش، یک سال پیش از آن یک شرکت کوچک چینی در شهر بندری دالیان چین، مواد حساس مختلفی از جمله گرافیت، مس تنگستن، پودر تنگستن، آلیاژهای آلومینیوم تقویت شده و فولاد مقاوم به ایران فروخته که «برای برنامه هسته‌ای» کاربرد دارند. این گزارش می‌گوید که پرداخت هزینه این معاملات «توسط ایران و از طریق بانک‌های آمریکایی» انجام شده‌است.

درخواست ایالات متحده از پکن برای جلوگیری از معامله این شرکت‌ها با ایران در حالی است که در اوایل مهرماه، یک روز پس از آن که دو سناتور آمریکایی خواستار مجازات شرکت ملی نفت چین به دلیل سرمایه‌گذاری در ایران شدند، چین اعلام کرد که خواهان گسترده شدن روابط تجاری خود با جمهوری اسلامی است.

چین اگرچه همسویی خود با تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را اعلام کرده‌است، اما همواره تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی را مورد انتقاد قرار داده‌است.

شورای امنیت سازمان ملل از چهار سال پیش چهار قطعنامه تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب کرده و از تهران خواسته‌است تا فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم که کاربرد دو گانه نظامی و غیر نظامی دارد را به حال تعلیق در آورد.
XS
SM
MD
LG