لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

درخواست خودداری از تحویل موشک فرانسوی به لبنان «به خاطر نفوذ ایران»


ایلنا راس، از اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده
ایلنا راس، از اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده
یکی از اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده به فرانسه هشدار داد از فروش موشک‌های ضدتانک به لبنان خودداری کند، زیرا این موشک‌ها «ممکن است به خاطر نفوذ هواداران ایران در دولت لبنان علیه اسرائیل استفاده شود».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایلِنا راس-لِهتینن، نماینده جمهوری‌خواه در کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا، این مطلب را روز جمعه و در واکنش به خبری که در این مورد در روزنامه عرب‌زبان «الشرق الاوسط» منتشر شده ‌بود بیان کرد.

خانم راس-لهتینن در بیانیه‌ای اظهار داشت: «نفوذ ستیزه‌جویان حزب‌الله و حامیان ایرانی و سوری آن‌ها در دولت لبنان رو به افزایش است.»

وی افزود: «به این خاطر فروش جنگ‌افزار به لبنان در این برهه از زمان کاری بسیار غیرمسئولانه خواهد بود و می‌تواند امنیت و ثبات منطقه را به خطر بیندازد.»

روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» به نقل از یکی از مقام‌های ارشد فرانسوی نوشت که هرو مورن، وزیر دفاع فرانسه، در ماه مه گذشته نامه‌ای به الیاس مور، همتای لبنانی خود، فرستاده و برای تحویل ۱۰۰ فروند موشک «هات» به لبنان اظهار آمادگی کرده‌ است.

این روزنامه نوشت که لبنان خواستار تجهیز کردن هلی‌کوپترهای مدل «گازل» خود با موشک‌های ضدتانک دوربرد و هدایت‌پذیر «هات» است.

ایلنا راس-لهتینن در بیانیه خود در واکنش به این خبر افزوده‌است: «فرانسه باید از خود مسئولیت نشان داده و تا زمانی که دولت لبنان اقدامات لازم را برای ریشه‌کن کردن افراط‌گرایان در صفوف خود و خلع سلاح حزب‌الله برنداشته از این فروش صرف نظر کند.»

به گفته «الشرق الاوسط»، اسرائیل نیز به این تصمیم فرانسه اعتراض کرده و واشینگتن نیز این معامله موشک را «سؤال‌برانگیز» توصیف کرده ‌است.

به نوشته این روزنامه سعودی، مقام ارشد فرانسوی این ادعا که تأخیر در تحویل موشک‌ها به لبنان در اثر «تسلیم شدن پاریس در برابر فشارها» است را کاملاً تکذیب کرد و «سردرگمی» در داخل دولت لبنان را دلیل این تأخیر عنوان کرد.

پس از درگیری نظامی روز سوم اوت در مرز جنوبی لبنان با شمال اسرائیل، کنگره ایالات متحده ادامه کمک‌های مالی بلاعوض آمریکا به ارتش لبنان را تعلیق کرده‌ است.

کنگره آمریکا همچنین به‌تازگی از دولت و ارتش لبنان خواسته ‌است روشن کنند که ارتش لبنان تا چه حد زیر نفوذ حزب‌الله لبنان است.

ایران در سه دهه اخیر در مظان اتهام جدی برپایی زرادخانه‌ای عظیم برای سازمان حزب‌الله بوده‌ است، اما تلاش‌های ایران برای تجهیز ارتش لبنان که در دو سال اخیر در دیدارهای سران ایران با مقامات لبنانی مطرح می‌شد، اکنون در آستانه سفر محمود احمدی‌نژاد به بیروت علنی‌تر شده ‌است.

درحالی که رسانه‌های لبنانی اعلام کرده‌اند محمود احمدی‌نژاد پس از پایان ماه رمضان، برای انجام نخستین دیدار رسمی خود به لبنان خواهد رفت و دبیرکل حزب‌الله نیز آمدن احمدی‌نژاد را تایید کرد، گزارش‌های بیشتری در این زمینه که رئیس جمهوری ایران همراه با یک بسته تسلیحاتی برای ارتش لبنان به این سفر می‌رود، منتشر شده ‌است.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، نیز روز سه‌شنبه از ارتش این کشور خواست که از ایران به عنوان «کشور برادر» سلاح دریافت کند، و در این زمینه «قول اعمال نفوذ و وساطت حزب‌الله از ایران» را داد.
XS
SM
MD
LG