لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

نبرد کنسرت های نوروزی در دبی


پیش بینی می شود که دهها هزار نفر امسال به دوبی هجوم بیاورند تا در کنسرت های نوروزی خوانندگان محبوب خود حضور یابند.
پیش بینی می شود که دهها هزار نفر امسال به دوبی هجوم بیاورند تا در کنسرت های نوروزی خوانندگان محبوب خود حضور یابند.

اگر دبی از شدت کنسرت های نوروزی امسال ايرانيان منفجر نشود، يک شانس بزرگ آورده است.


بيش از ۴۰ خواننده ايرانی تنها در شش شب در اين شهر برنامه دارند و رقابتی شديد را از چند هفته پيش در شبکه های ماهواره ای برای فروش بيشتر بليط بيشتر شروع کرده اند.

اما آن چيزی که بيشتر از همه کنسرت های امسال را جنجالی کرده است، رويارويی چند خواننده و کنسرت بزرگ در يک شب است.


فهرست اسامی خوانندگان ايرانی حاضر در نوروز امسال دبی


با وجود اينکه برنامه گذاران اين کنسرت ها می توانستند هر يک در شبی مجزا به اجرای کنسرت خود بپردازند، ترجيح داده اند تا دقيقا در زمانی اين کار را بکنند که يک کنسرت ديگر در حال برگزاری است.

به عنوان مثال درست در ششم فروردين که گوگوش کنسرت دارد يک کنسرت ديگر با حضور اميد، فرشيد امين و مايکل برگزار می شود و يا اينکه دو کنسرت ديگر با حضور بيش از ۱۰ خواننده در شب چهارم عيد به مصاف يکديگر می روند.

اين رقابت ها که بی شباهت به مسابقات ليگ برتر ايران نيستند همه ساله با استقبال مردم روبه رو می شوند و يکی از جاذبه های اصلی دبی برای گردشگران نوروزی به حساب می آيند.


فرانک محمودی يکی از کنسرت گذاران شناخته شده در دبی معتقد است که هياهوی تبليغاتی و رسانه ای بيش از هر چيز به اين موضوع دامن می زند.


وی به راديو فردا می گويد:«وقتی نزديک به ۱۰ کنسرت در تنها شش به يک شهر می آيند و از صبح تا شب تبليغ تلوزيونی می کنند، باعث می شوند که اگر کسی به کنسرت رفتن هم علاقه نداشته باشد، تحت تاثير اين جو قرار بگيرد و بالاخره يکی از آنها را انتخاب کند.»



دوبی برای بسیاری از ایرانی ها شهر کنسرت ها و رقص در کلوب های شبانه است که در روزهای نوروز رونق بسیاری دارد.

وی می افزايد:«البته تبليغات در همه جای دنيا وجود دارد، ولی اينکه يک دفعه همه با هم شروع کنند به جو سازی در کمتر کشوری ديده می شود.»


فرانک محمودی که سابقه هشت سال برگزاری کنسرت در دبی را دارد، همچنين بر اين باور است که جاذبه های زيادی برای گردشگران نوروزی در دبی وجود دارد که تنها يکی از آنها کنسرت است.


وی می گويد:« با اين حال خيلی از مسافران نوروزی که به اينجا می آيند از برگزاری کنسرت ها با خبر نيستند و در مدت اقامت در اين شهر، تبليغاتی را در مجلات فارسی زبان دبی می بينند يا اينکه فلايرهای تبليغاتی را دريافت می کنند و بعد تصميم می گيرند تا به يک کنسرت بروند.»


خانم محمودی در پاسخ به اين سوال که دستمزد يک خواننده لس آنجلسی برای يک شب اجرا در دبی چقدر است، می گويد:«خواننده داريم تا خواننده؛ ولی دستمزد يک خواننده، چيزی بين ۱۰ تا ۹۰ هزار دلار است.»


وقتی از وی می پرسم که تا به حال به کدام يک از خواننده ها ۹۰ هزار دلار پول داده ايد، می گويد:« اجازه بدهيد ای« چيزها را نگويم، چون که اين يک بخش از قرارداد ما است که کسی از ميزان دستمزد خواننده ها با اطلاع نشود و اين يک موضوع شخصی است. اگر کسی از خود شما بپرسد که چقدر حقوق می گيريد، خوشحال می شويد؟»


خانم محمود می گويد درآمد يک کنسرت گذار کمتر از ۱۰ هزار دلار است و در پاسخ به اين سوال که چرا اين همه کنسرت می گذار و هزينه می پردازد، می گويد:«ما از بغل اين کنسرت ها منفعت می بريم. من شخصا برای تبليغ شرکت خودم و اينکه مردم از ساير خدماتی که اين دفتر ارايه می دهد استفاده کنند، اين کنسرت ها را برگزار می کنم. اين کنسرت ها در واقع ويترين شرکت من است و از نظر درآمد يک کنسرت چيزی عايد ما نمی شود. شما ببينيد برای برگزاری يک کنسرت چه هزينه هايی بايد پرداخت شود، مخارج هتل و اقامت خواننده ها، بليت رفت و برگشت آمريکا، دستمزد های بالا، حراست، نور و صدا و خيلی چيزهای ديگر.»


فرانک محمودی به راديو فردا می گويد:« با اين وضعيت، ديگر چيزی برای ما نمی ماند، ولی ظاهر اين کار به گونه ای است که ديگران فکر می کنند که مثلا اگر ما شش هزار بليت فروخته ايم، دو ميليون درهم گيرمان آمده است و همين باعث می شود که بعضی ها تصميم بگيرند تا اين کار را شروع کنند.»


وی می افزايد:« خلاصه هر شب که ما کنسرت می گذاريم، چهار پنج تا کنسرت گذار زاييده می شوند. اين افراد به خاطر اينکه تجربه ندارند دستمزد بيشتری به خواننده ها می دهند و همين می شود که نرخ بالا می رود.»

فرانک محمودی که مديريت يک شرکت تبليغاتی را بر عهده دارد، در ادامه از برگزاری هشت کنسرت قابل شمارش و همچنين تعدادی کنسرت غير قابل شمارش خبر می دهد و می افزايد:« بعضی از خواننده های لس آنجلسی که ديگر طرفداری ندارند مجانی به دبی می آيند و در برنامه ها و جشن های کوچک شرکت می کنند که نمی توان اسم آن را کنسرت گذاشت.»

وی در انتها و در پاسخ به اين سوال که رکورد شما در فروش بليت برای يک کنسرت چقدر است، می گويد: «سال ۲۰۰۱ در باشگاه الاهلی برای اولين کنسرت گوگوش در دبی ، ۱۷ هزار بليت فروختم، اما بعد از آن بيشتر از هفت هزار بليت نفروخته ايم، چون سالن باشگاه هوانوردی که در چند کنسرت اخير از آن استفاده کرديم بيشتر از اين ظرفيت ندارد.»


رضا الوند، يکی ديگر از کنسرت گذاران دبی، معقد است که نبرد کنسرت های نوروزی در دبی ناشی از انتقام جويی شبکه های ماهواره ای در لس آنجلس است.

وی که مسئول برگزاری دو کنسرت بزرگ با ۹ خواننده ايرانی و يک خواننده لبنانی است، به راديو فردا می گويد:« تبليغات تلویزيونی کنسرت های امسال ما از شبکه تپش پخش می شود و شبکه رقيب اين تلوزيون برای اينکه ما ديگر با آنها کار نمی کنيم درست در روزی که کنسرت اول ما برگزار می شود، يک کنسرت ديگر گذاشته است با پنج- شش خواننده. همين جريان در کنسرت های ديگر هم برقرار است.»



لیلا فروهر از جمله خوانندگانی است که در کنسرت امسال دوبی حاضر شده است.

آقای الوند که از سه سال پيش در دبی فعاليت می کند، می افزايد:«وقتی اسم دبی روی يک کنسرت می آيد، قيمت خواننده ها بالا می رود. مثلا همان خواننده ای که در آمريکا يا اروپا ۲۰ هزار دلار می گيرد، وقتی به اينجا می آيد به کمتر از ۳۵ هزار دلار قانع نيست.»

وی می گويد:«من به عنوان يک کنسرت گذار خيلی دوست دارم که از خواننده های مجاز ايرانی دعوت کنم تا به دبی بيايند، چون که مردم خيلی خيلی آنها را دوست دارند، اما بعضی از اين خواننده ها پس از يک اجرا در خارج از کشور ممنوع الصدا می شوند و به همين علت ما ريسک نمی کنيم.»

آقای الوند وی در انتها برای همه کنسرت های نوروزی آرزوی موفقيت می کند و می گويد که اين وضعيت هر بدی که داشته باشد يک خوبی دارد و آن اين است که در نهايت مشخص می کند کدام خواننده طرفدار بيشتری دارد.»


فهرست اسامی خوانندگان ايرانی حاضر در نوروز امسال دبی


لیست اسامی خوانندگان ایرانی حاضر در نوروز امسال دبی



دوم فروردین :


داریوش ، آرش ، گروه فارز



پنجم فروردین


اندی ، ستاره لبنانی راغب علامه ، سیاوش شمس ، سپیده ، فرامرز آصف



ششم فروردین


کنسرت اول با حضور : ابی ، شادمهر ، افشین ، هنگامه ، گروه امید و نوید


کنسرت دوم با حضور : نوش آفرین ، قیصر ، مرتضی ، داوود بهبودی ، سعید شایسته



هفتم فروردین


کنسرت اول : گوگوش


کنسرت دوم : امید ، فرشید امین ، مایکل



هشت فروردین


کنسرت اول : منصور ، سیاوش قمیشی ، شهرام شب پره ، لیلا فروهر ، گروه بلک کتز


کنسرت دوم : کامران و هومن ، شهره ، شهرام صولتی



نهم فروردین


کنسرت اول : معین و خواننده لبنانی الیسا


کنسرت دوم : هیفا از لبنان ، حشام


کنسرت سوم : دی جی علیگیتور ، دکتر آلبان ، گروه روسی تاتو ، الکس



می توان به اين فهرست، نام تعدادی از خوانندگان ديگر را هم که در لابه لای اين کنسرتها به اجرای برنامه می پردازند، اضافه کرد، کسانی مثل عارف ، کيوان ، شهرام کاشانی ، شهاب و .... .



در اين بين کاباره های ايرانی دبی هم روزهای پر فروشی را در پيش خواهند داشت.


باشگاه ايرانيان دبی نيز برنامه های نوروزی خود را با حضور شماری از خوانندگان مجاز برگزار می کند.

پيش بينی می شود تا انتهای نوروز بيش از ۵۰ خواننده ايرانی در دبی حضور يابند.


XS
SM
MD
LG