لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۱

احمدی‌نژاد آمریکا را به «دو دوزه‌بازی» در افغانستان متهم کرد


حامد کرزی (راست) و محمود احمدی‌نژاد در کابل
حامد کرزی (راست) و محمود احمدی‌نژاد در کابل
محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه در کابل، پایتخت افغانستان، در واکنش به گفته وزیر دفاع آمریکا دولت ایالات متحده را به «دو دوزه‌بازی» در افغانستان متهم کرد. به گفته‌ آقای احمدی‌نژاد، آمریکا اکنون در حال مبارزه با تروریست‌هایی است که زمانی از آنها حمایت می‌کرد.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، که در پایان سفر سه‌روزه‌اش به کابل ساعتی پس از رسیدن رئیس جمهور ایران خاک افغانستان را ترک کرد پیشتر در آغاز هفته جاری جمهوری اسلامی را به دو دوزه‌بازی متهم کرده بود.

به گفته آقای گیتس، جمهوری اسلامی از یک سو ادعا می‌‌کند که حامی دولت حامد کرزی است و از سوی دیگر به اقدامات نظامی آمریکا در حمایت از این دولت لطمه می‌زند.

تهران بارها ضمن اعلام حمایت از دولت افغانستان این اتهام را که به طالبان کمک می‌کند رد کرده است.

محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه در نشستی خبری با حامد کرزی همچنین حضور نیروهای خارجی در افغانستان و بودجه عظیمی را که آمریکا و متحدانش برای این نیروها صرف می‌کنند به باد انتقاد گرفت.

به گفته آقای احمدی‌نژاد، بهتر آن است که این بودجه صرف آب‌یاری و دیگر پروژه‌های توسعه کشور افغانستان شود.

در مقابل رابرت گیتس پیش از ترک کابل در نشست خبری خود با خبرنگاران اشاره کرد که آمریکا خواهان آن است که «تمام همسایگان افغانستان در برابر دولت این کشور روراست باشند».

محمود احمدی‌نژاد همچنین ایالات متحده را متهم کرد که عبدالمالک ریگی را وارد افغانستان کرده است. به گفته آقای احمدی‌نژاد، «آمریکا ریگی را بدون اطلاع مردم افغانستان وارد این کشور کرد و برای وی مدارک جعلی افغان تهیه کرده بود».

پس از دستگیری عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله، در بندرعباس، جمهوری اسلامی آمریکا و بریتانیا را به حمایت از او متهم کرد، ادعایی که از سوی هر دو کشور تکذیب شد.

رئیس جمهور افغانستان در نشست خبری خود با محمود احمدی‌نژاد گفت که «کشور برادر» ایران به افغانستان در پروژه‌های بازسازی کمک می‌کند و همچنین ابراز امیدواری کرد که تهران برای «برقراری صلح و امنیت در افغانستان» همکاری کند.

واشینگتن که تعداد نیروهای نظامی‌اش در افغانستان تا پایان سال جاری به ۱۰۰ هزار خواهد رسید بارها اعلام کرده است که ایران از شبه‌نظامیان طالبان حمایت می‌کند.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی که به‌ویژه در غرب افغانستان نفوذ بسیاری دارد مداخله نظامی غرب در این کشور را دلیل بی‌ثباتی افغانستان می‌داند.

ایران تنها کشور مهم منطقه خاورمیانه بود که در ژانویه گذشته دعوت به شرکت در کنفرانس بین‌المللی افغانستان در لندن را رد کرد.
XS
SM
MD
LG